Skip to content Skip to footer

ОБЗОР: СЪВРЕМЕННИ ТЕНДЕНЦИИ И НОВОСТИ ПРИ ТЕЖКОТОВАРНИТЕ ТЕЛЕХЕНДЛЕРИ ЗА ОБСЛУЖВАЩИ И РЕМОНТНИ ДЕЙНОСТИ В МИНИТЕ

През последните няколко десетилетия минните компании по света все повече разчитат на тежкотоварни телехендлери за обслужващи и ремонтни дейности в рудниците. Благодарение на своята многофункционалност те могат да се използват като почти универсални машини, измествайки от мините традиционно оборудване като мотокари, автокранове и вишки. В същото време водещите производители се стремят постоянно да усъвършенстват използваните технологии, както и да разработват все по-нови и модерни системи с цел повишаване на безопасността, производителността, ефективността и екологичността на телескопичните товарачи.

Една от най-важните посоки, в която действат съвременните производители на този вид техника е повишаване на безопасността. В днешно време всички водещи световни марки телехендлери разполагат със система за блокиране на движенията със стрелата в случай, че е идентифицирана потенциална опасност от претоварване или преобръщане на машината. Този вид системи се допълва през последните години с нови функции като например забавяне на скоростта на придвижване на телехендлера, ако операторът започне издигане на стрелата в движение. В най-модерния си вид системата генерира всеки път актуална товарна диаграма в зависимост от редица фактори като тегло на товара, вид на прикачния инвентар, степен на разпъване всеки стабилизатор и др.
Сред най-новите обезопасителни системи трябва да се отбележи възможността за задаване на виртуални „стени” и виртуален „таван”, които ограничават движенията на стрелата нагоре, наляво и надясно с цел избягване на сблъсък с околни препятствия, като електропроводи, сгради, машини и др. Така операторът може да се фокусира спокойно върху работата си, без постоянно да се оглежда.
През последното десетилетие силен тласък в развитието си получиха телематичните системи. Днес те не просто показват на компютър или телефон локацията на машината и разхода ѝ на гориво, но могат също да алармират в случай на повреда и да правят анализ на разходите за експлоатация и поддръжка. Полезна функция тук е защитата срещу кражби тип Geofence, която алармира, ако телескопичният товарач напусне зададените виртуални граници на обекта или работи в извънработно време. В тази посока най-модерната функция е дистанционно блокиране на запалването на двигателя.
Повишаването на производителността и работната ефективност също са сред приоритетите на развойната дейност. Все повече телескопични товарачи разполагат с автоматично разпознаване на прикачния инвентар чрез радиочестотна идентификация (RFID) и съответно автоматично адаптиране на хидравликата и товарната диаграма, което спестява доста време на оператора за правене на настройки.
При задвижванията се налага модерната хидростатика за сметка на хидродинамичните трансмисии. Нараства и броят на предлаганите модели с автоматични вариаторни трансмисии CVT (Continuously Variable Transmission), които осигуряват осезаеми икономии на гориво.
Заради все по-стриктните екологични изисквания на ЕС се появяват нови модели с алтернативни задвижвания за намалени емисии на изгорели газове. Тези варианти са общо три:
– Задвижване Dual Power с дизелов двигател и алтернативен електромотор, който може да се използва самостоятелно, ако има захранване с електричество чрез кабел от мрежата;
– Изцяло електрическо задвижване с електромотори и тягови батерии;
– Хибридно задвижване, което включва дизелов двигател, електромотори и тягови батерии.
На следващите страници представяме конкретни новости и иновативни решения от четирима популярни производители на телескопични товарачи.

DIECI
Телехендлер Dieci Hercules 210.10 с максимална товароподемност 21 t и максимална работна височина 10,2 m

Dieci е един от водещите италиански производители на телескопични товарачи с изключително широка продуктова палитра, включваща над 20 продуктови линии от модели с неподвижна надстройка, ротационни и със съчленена рама. Клиентите имат голям избор от тежкотоварни телехендлери с капацитет над 5 t, които са включени в гамите Icarus Dynamic (товароподемности до 6 t), Samson (до 7,5 t), Hercules (до 21 t) и ротационните Pegasus (до 7,5 t).
През тази година Dieci се възползва от специализираното изложение за минна и кариерна техника Hillhead 2024 (25-27 юни, Бакстън, Англия), за да демонстрира най-важните си новости при телехендлерите в този сегмент на пазара. Компанията се представи с пет модела, сред които ясно се откроиха Hercules 130.10 и Pegasus 50.25.
Забележителният тежкотоварен Hercules 130.10 бе най-мощният телескопичен товарач, представен на Hillhead 2024, с товароподемност до 13 t. Той е специално проектиран за обслужващи дейности на големи строителни обекти, кариери и открити рудници. Машината се отличава с голяма здравина и издръжливост, които ѝ позволяват да манипулира с много тежки товари на височина до 9,5 m. Тя предлага редица функционални и технически предимства, повишаващи нивото на безопасност, лекотата на управление и комфорта за оператора, като например хидростатичното задвижване с електронно управление и два скоростни режима, както и ограничаването на скоростта на придвижване при издигане на стрелата.
Освен с впечатляващата си мощност Hercules 130.10 притежава системи и функции, които опростяват неговото управление и повишават производителността. Такива например са автоматичното разпознаване на прикачния инвентар и дистанционното управление, осигуряващо много по-голяма видимост и лесна работа от нивото на земята. Чрез използване на специално конструиран прикачен инвентар Hercules 130.10 може да изпълнява широк кръг от задачи като повдигане, сваляне и пренасяне на големи макари с гумени платна, обсадни тръби, хидравлични цилиндри на минни багери, монтаж и демонтаж на гуми на минни самосвали.
На свой ред Pegasus 50.25 е съвсем нов модел в гамата Classic на Dieci от ротационни телехендлери. Той предлага максимална товароподемност 5 t и максимална работна височина 24,1 m. Благодарение на вложените най-съвременни технологии Pegasus 50.25 е отлично решение за товаро-разтоварни операции дори в много трудни условия. Например автоматичното нивелиране на стабилизаторите позволява ефективна работа на всякакви терени, в т.ч. наклонени и неравни, a безконечното въртене на надстройката на 360° осигурява отлична видимост и възможност за гъвкаво изпълнение на разнообразни задачи.
Както Hercules 130.10, новият Pegasus 50.25 също е оборудван с телематичната система на Dieci (TDS), позволяваща постоянно дистанционно проследяване на работното и техническото състояние на телехендлера. Тя спомага за намаляване на разходите и поддържане на висока надеждност, дори при тежка експлоатация на машината. Освен това има система за защита срещу кражби, която изпраща предупредителни съобщения при непланирано придвижване на машината извън зададените граници на работния обект и в извънработно време.

LIEBHERR

Liebherr е водещ световен производител на техника за строителството, кариерите, мините, рециклиращата и други видове индустрии. В изключително широката продуктова палитра на немския гранд ясно се откроява гамата от телескопични товарачи, съставена от 11 модела. В тежкотоварния сегмент Liebherr произвежда три телехендлера, които компанията въведе наскоро на пазара: Т 47-6s с максимална товароподемност 4,6 t и максимална работна височина 6 m, Т 55-7s (5,5 t/7 m) и T 60-9s (6 t/8,8 m). Това са най-съвременни машини, които сa конструирани за много тежки приложения и се отличават с висока производителност, горивна ефективност, здравина, надеждност и комфорт за оператора.
Тежкотоварните телехендлери Liebherr разполагат с модерно хидростатично задвижване, което и при най-трудните работни условия осигурява идеалния баланс между висока скорост на придвижване и изобилие от теглителна сила във всеки един момент. Електронните уреди за управление позволяват изключително бърза комуникация между всички агрегати и компоненти и осигуряват възможност за автоматизация на някои работни движения. На свой ред, стандартният асистент за потегляне по наклон (Auto Hill Assist) автоматично предпазва телескопичния товарач от нежелано движение назад.
През миналата година Liebherr представи два нови асистента, които допълнително повишават производителността и ефективността на тежкотоварните телехендлери. Системата EcoMotion осигурява свободно спускане на стрелата, без необходимост от увеличаване на оборотите на двигателя. Така спускането се извършва по-бързо и равномерно и в същото време се намалява разходът на гориво. От своя страна, MultiMotion позволява автоматично пълно прибиране на телескопичната стрела при спускане, без ръчна намеса на оператора, което пести време и намалява риска от повреждане на машината и прикачния инвентар.
Предвид все по-големите изисквания към екологичната работа на мобилните машини, инженерите на Liebherr разработват три основни концепции за нискоемисионно задвижване на телескопичните товарачи: използване на синтетично биогориво тип HVO, изцяло електрическо задвижване с тягови батерии и хибридно задвижване, които поетапно се въвеждат на пазара в зависимост от търсенето.

Телехендлер Liebherr T60-9s с максимална товаро-подемност 6 t и максимална работна височина 8,8 m
MANITOU

Френската компания Manitou e водещ световен производител на изключително широка гама телескопични товарачи, превърнали се в нарицателно за този тип машини. При телехендлерите с работни капацитети над 5 t, Manitou предлага, както ротационни, така и модели с неподвижна надстройка. Ротационните –
серия MRT са представени от осем модела в тежкия клас, с максимални товаро-подемности 6 – 7 t и максимални работни височини от 20,5 m до 34,7 m. При машините с неподвижна надстройка (серия МНТ) тежкотоварните модели на Manitou са шест и имат максимални работни параметри в диапазона 9 – 33 t/6,8 – 11,92 m.
Съществена новост при ротационните телескопични товарачи е въвеждането на два електрически модела: MRT2260e (6 t/21,9 m) и MRT2660e
(6 t/25,9 m), които са част от новата серия VISION+. Тези машини предлагат същата работоспособност като аналогичните модели с дизелови двигатели, заедно с възможността за едновременно изпълнение на няколко едновременни движения със стрелата. Френските инженери са заложили на литиево-йонна батерия с капацитет 700 V/65 kWh, която осигурява оптимално захранване на двата модела дори при студен климат, като този в Северна Европа.
При необходимост от по-продължителна работа без възможност за презареж-дане, има опция за добавяне на втора батерия с капацитет 700 V/65 kWh, което увеличава времето за работа с още 4 часа. За по-голяма автономност е налична и хибридна версия на двата модела MRT2260e и MRT2660e, която съчетава електрическо задвижване и дизелов двигател с цел ефективно придвижване между далечни обекти или зарядни станции.
При тежкотоварните телехендлери Manitou с фиксирана надстройка, новост е въвеждането на моделите от серия MHT, които са създадени за тежката работа в открити рудници, където агресивната работната среда се характеризира с повишена запрашеност, емисии на шум и изгорели газове, високи температури и т.н. Такива например са MHT 790 Mining ST5 (9 t/6,8 m) и МНТ 11250 Mining ST5 (25 t/10,6 m).
Тези телескопични товарачи заедно с останалите тежкотоварни модели, разработени за многообразните задачи на големи строителни обекти, кариери и мини, разполагат със специализирани системи и оборудване, повишаващи производителността, безопасността и лекотата при работа: управление на притискащата сила на клампите, системи за допълнително обезопасяване на спирачната уредба и завиването, най-съвременни системи за стабилно и безопасно манипулиране на тежките товари и др. Новият ергономичен JSM джойстик на Manitou предлага уникален дизайн, подобен на компютърна мишка, и осигурява изключително комфортно управление на машината с минимум усилия.
През последните десетилетия тежкотоварните телехендлери Manitou са предпочитани като обслужващи машини в откритите рудници и заради специализираните прикачни устройства, собствено производство. Такива например са клампите за подмяна на хидравлични цилиндри на големите минни и кариерни багери, с които това отнема само 4 – 6 часа, вместо необходимите преди това два дни. Трябва да се споменат също клампите за монтаж и демонтаж на гуми на минни самосвали, при тегло на една гума от 0,5 t до 12 t, също така прикачните устройства за манипулиране на тежки макари с кабели или гумени платна за лентови транспортьори (2,5 – 2 t) и др.

Телехендлер Manitou MHT 10200 ST5 с максимална товароподемност 20 t и максимална работна височина 9,7 m
MERLO

Италианската компания Merlo е един от водещите световни производители на телескопични товарачи. Компанията е известна като пионер във въвеждането на нови технологии и иновации. През 1987 г. Merlo първи пускат на пазара телехендлер, наречен Panoramic, при който двигателят е монтиран отдясно на машината, а стрелата в транспортно положения ляга ниско долу между дизеловия агрегат и кабината. Тази конструкция осигурява изключително добра видимост на оператора.
Друга уникална характеристика на Panoramic е, че се използват стоманени калници и стоманен пръстен около двигателното отделение, които освен че защитават машината, допринасят за постигане на много нисък център на тежестта и елиминират необходимостта от противотежести отзад. Така телехендлерите Merlo предлагат изключително компактни размери. През 1991 г. Merlo въвеждат на пазара първия ротационен модел със завъртаща се надстройка.
Днес продуктовата палитра на Merlo е изключително широка и е разделена на седем групи според товароподемността и капацитета на машините. Тежкотоварните телескопични товарачи с неподвижна надстройка влизат в групата „Телехендлери с голям капацитет”, която е съставена от седем модела от сериите Turbofarmer и Panoramic с максимална товароподемност от 4,5 t до 12 t и максимална работна височина от 8 m до 18 m.
В групата „Ротационни телехендлери” също има тежкотоварни модели. Те са общо шест от серия Roto, като тук максималните товароподемности и работни височини са съответно от 5 t до 7 t и от 21 m до 35 m.
Стандартно тези машини се оборудват с патентованото от Merlo задвижване EPD (Eco Power Drive). Това е хидростатично задвижване с електронно управление, което оптимизира съвместната работа на двигателя и трансмисията за постигане на съществени икономии на гориво. При една част от моделите клиентите могат да изберат трансмисията CVTronic, която представлява модифицирана вариаторна трансмисия (CVT) с два хидромотора. Тя е особено ефективна при необходимост от бързо достигане на максималната скорост на придвижване или при преминаване по труден терен.
Забележителна е системата ASCS за адаптивно управление на стабилността. Тя събира и анализира в реално време редица важни параметри като маса и височина на товара, ъгъл на стрелата, вид на прикачния инвентар (разпознава се автоматично), разположение на стабилизаторите (може да бъде асиметрично), ъгъл на завъртане на надстройката (при ротационите модели) и т.н. На база на анализа системата ASCS създава актуална товарна диаграма и показва на дисплея в кабината безопасния работен обсег на машината. Съответно по време на работа системата може да ограничи бързината на работните движения, работния обсег и работната височина с цел да предпази телехендлера от преобръщане.
На свой ред MerloMobility е модерна телематична система за постоянен дистанционен мониторинг на работното и техническо състояние на телескопичния товарач. Сред полезните функции тук трябва да се отбележат възможността за дистанционно блокиране на двигателя, анализ на разходите за поддръжка и експлоатация и др.

Обзора подготви
Данаил Николов

Телехендлер Merlo Panoramic 120.10HM с максимална товароподемност 12 t и максимална работна височина 9,8 m
Read more from the column
Show CommentsClose Comments

Leave a comment

mdg-magazine.bg © 2024. Всички права запазени.