Skip to content Skip to footer

ГЕОТЕХНИЧЕСКИ И ХИДРОГЕОЛОЖКИ ОСОБЕНОСТИ И СПЕЦИФИЧНИ РЕШЕНИЯ ЗА УКРЕПИТЕЛНИТЕ МЕРОПРИЯТИЯ ПРИ СТРОИТЕЛСТВОТО НА МЕТРОТО В СОФИЯ

проф. д.т.н. инж. Божидар Божинов
РЕЗЮМЕ

Най-съществената част от метрото е подземната му част, на която се дължи неговото транспортно преимущество – безконфликтен транспорт. Именно неговата подземна част може да създава проблеми при изпълнението, тъй като трябва да се съобразява с почвените условия, наличието на подземни води, влияние на строителството върху околното пространство – сгради и съоръжения, технологии на изпълнение, изолации, поведение при земетръс, дълготрайност на съоръженията, начин на експлоатация, влияние на строителството върху останалите видове транспорт, вентилация и много, много още други въпроси, които следва да се решават и на практика се решават от метростроителите. Тук ще се посочат някои от специфичните особености, които са характерни за гр. София и са решавани при проучването, изпълнението и експлоатацията на трите метродиаметъра от Софийския метрополитен [1, 2]

КЛЮЧОВИ ДУМИ

метро, геотехника, строителство

РЕФЕРЕНЦИИ

1. Братоев Ст., А. Джоргов „Софийското метро 2020“.
2. Братоев Ст. „Софийското метро, линия 3“.
3. Архивни материали на проучвателни организации във връзка с инженерногеоложки и хидрогеоложки проучвания по трасетата на метрополитена – от 1975 до 2022 г.
4. Божинова А. „Софийските глини“, София.
5. Научно изследователски материали на МГУ относно проучвания и анализи на данни от изследвания на поведението на укрепителни конструкции за Софийския метрополитен – 1878 – 2021 г.
6. Божинов Б., С. Попов „Изчисляване на пилоти, шлицови и шпунтови стени, натоварени с хоризонтални сили и огъващи моменти“, София, 2016 г.
7, ЕВРОКОД 7 „Геотехническо проектиране“.
8. Норми за проектиране на подпорни стени.
9. Норми за проектиране на плоско фундиране.
10. Божинов Б. „Оразмеряване на укрепителни огради“, сп. „Строителство“, 1983 г.
11. Попов С. „Проект за укрепяване на стените на входна шахта – III метродиаметър“ и за изходна шахта, също от III метродиаметър.
12. РИКАТ „Проект за укрепяване на челните стени на метростациите при „Красно село“ и при бул. „България“.
13. Божинов Б. „Геотехнически обекти“, София, 2022 г.
14. „U- Baan – Linie 8/1” 1980.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

mdg-magazine.bg © 2025. Всички права запазени.