Skip to content Skip to footer

ОБЗОР: НОВОСТИ И СЪВРЕМЕННИ ТЕНДЕНЦИИ ПРИ ЧЕЛНИТЕ ТОВАРАЧИ В КЛАСA 35-50 ТОНА ЗА РАБОТА В ОТКРИТИ РУДНИЦИ И КАРИЕРИ

Стремейки се да отговорят в максимална степен на изискванията на компаниите, експлоатиращи мини и кариери, водещите световни производители постоянно усъвършенстват произвежданите от тях челни товарачи от среден и тежък клас, като въвеждат нови технологии за увеличаване на тяхната производителност, енергийна ефективност, надеждност и безопасност. Te предлагат все по-модерни иновации, свързани с алтернативни задвижвания за намаляване до минимум на емисиите изгорели газове, както и дигитални инструменти, подпомагащи оператора в ежедневната му работа.

При задвижванията на челните товарачи в класа 35-50 t в повечето случаи се разчита на доказаните степенни трансмисии с хидро-
трансформатор. Но в последните години някои производители пуснаха модели с вариаторни трансмисии CVT (Continuously Variable Transmission), чиято цел е да намали осезателно разхода на гориво. В същата посока е използването на дизел-електрически задвижвания с бордови електрогенератор и задвижващи електромотори.
Изцяло електрическите задвижвания с батерии и електромотори не закъсняха и при големите челни товарачи с всичките си предимства – нулеви локални емисии на изгорели газове, тиха работа и евтина експлоатация и поддръжка. Любопитно е да се отбележи, че тук в разработването на технологиите, въвеждането на машините в реални работни условия и серийното им производство лидер се оказва китайска компания, разбира се, с 60 години зад гърба си в бизнеса с челни товарачи.
Значителен прогрес се забелязва при влаганите електронни системи, предназначени за повишаване на производителността и ефективната работа на челните товарачи. Днес индикаторът ЕСО на дисплея изглежда е задължителен, като неговата цел е да ориентира оператора доколко икономично работи в момента и често е съчетан с показване на моментен разход на гориво. Някои производители въведоха работни режими за управление на хидравличната система подобно на багерите – примерно Икономичен, Стандартен и Мощен режим.
През последните години все по-популярно става завиването с джойстик, а не с кормило, което явно много допада на младите оператори. Важно е да се отбележи прогресът при системите за претегляне на товара в кофата, които стават все по-усъвършенствани и прецизни.
На свой ред, дигитализацията откри нови хоризонти пред повишаването на безопасността в кариерите и мините. Вече изглежда като индустриален стандарт фабричното инсталиране на системи от камери, монтирани по покрива и корпуса на товарача, които покриват в диапазон от 270° зоните отляво, отдясно и зад машината, в т.ч. гледка тип „птичи поглед“ отгоре. Изключително интересна иновация е модерната южнокорейска система от камери, елиминираща мъртвата видимост пред вдигнатата кофа. Тук трябва да се споменат също високотехнологичните системи от сензори, които откриват препятствия или хора в близост до машината и алармират директно оператора визуално и със звук.
На най-високото ниво в момента се предоставя от дигиталните системи за насочване на оператора на челния товарач – т. нар. асистенти. На база на регистрирания разход на гориво и претегления товар в кофата с натрупване за определен период от време (ден, седмица, месец) асистентът може да направи анализ на стила на работа на оператора и да го насочи към подобряване на производителност-
та и горивната ефективност. Някои модерни асистенти добавят в анализа също налягането в гумите (от което много зависи тяхното износване) и дори могат да създадат карта на кариерата или мината с отчитане на придвижването на другите машини.
На следващите страници представяме конкретни новости и иновативни решения на няколко водещи световни производители на челни товарачи в класа 35-50 t, задаващи тенденциите в бранша.

CATERPILLAR
челeн колесeн товарач на Caterpillar Cat 986 с работна маса 44,3 t

Caterpillar е водещ световен производител на минна и кариерна техника с обширна гама за открит добив: верижни багери, самосвали с твърда и съчленена рама, булдозери и челни товарачи. Гамата от колесни челни товарачи от среден и тежък клас е много широка и включва 20 модела с работни маси от 19 t до 246 t.
В класа 35-50 t  Caterpillar предлага шест модела: 982 и 982 ХЕ с работна маса 35,5 t, 986 – 44,3 t, 988 – 51 t,
988 XE – 52,8 t и 988GC – 53 t. Машините са с изключително солидна конструкция, предвидена за многогодишна високопроизводителна работа в тежките работни условия на кариерите и мините, като те впечатляват със своята издръжливост и висока производителност.
Един от хитовите модели в този сегмент е Cat 986, който се отличава със следните предимства:
–    До 10% по-добра горивна ефективност;
—   До 10% по-малки разходи за поддръжка;
—   До 20% по-нисък разход на гориво;
–    До 19% по-малко въглеродни емисии в срaвнение с предходния модел Cat 988K.
Cat 986 е проектиран с повишена мощност и подобрени функции за контрол при работа в рудници и кариери, като устойчивата му конструкция издържа на най-трудните условия за товарене. Разполага с най-модерната система за измерване на теглото на товара в кофата. Данните за полезния товар се показват в реално време, което спомага за подобряване производителността и намаляване на претоварването.
Cat 986 предлага най-добрата трансмисия в този клас товарачи, осигуряваща дълъг живот и плавно превключване. Педалът за изключване на трансмисията удължава живота на спирачките и позволява пълна мощност по време на статично товарене. На свой ред товарочувствителната хидравликата увеличава производителността, намалява загряването на маслото и консумацията на гориво. Изключването на двигателя след определено време работа на празен ход допринася за намаления разход на гориво.
Повишената ефективност и производителност на работа на Cat 986 се постигат и благодарение на хидравличното кормилно управление с 35-градусово отклонение на шарнирната рама за прецизно позициониране. Интегрираното управление STIC™️ комбинира в един джойстик команди за избор на посока, предавка и завиване. Освен това
Cat 986 се отличава с усъвършенствана система за филтриране за по-висока производителност и надеждност на хидравличната система.
Челният товарач Cat 986 предлага отлична видимост на оператора към ръбовете на кофата и работната зона. Безопасността при работа е подсигурена със стандартно стълбищно осветление, камера за зоната зад машината, големи предни и странични прозорци.
Cat 986 осигурява най-добрия в този клас товарачи комфорт и ергономичност за операторите. Комфортът при работа се гарантира от филтрираните и намалени нива на шум в кабината, седалките Comfort Series III с много удобни, дебели контурни възглавници, сгъваемия подлакътник, системата за пневматично окачване, леснодостъпните джойстици и уредите за управление с шестпосочно регулиране, ергономичното разположение на превключвателите и LED-индикаторите.
За Caterpillar 2025-а е емблематична година, в която компанията отбелязва своята 100-годишнина. Най-напред тя бе; отпразнувана на BAUMA 2025 – водещото изложение за строителна и минна техника, на което с основен фокус „Следващите 100 години”, Caterpillar представи повече от 40 машини, в т.ч. най-нови модели товарачи, багери и булдозери.

DEVELON

Южнокорейската компания Develon е един от водещите световни производител на земекопна техника с широка гама от челни товарачи среден и тежък клас. Тя включва общо десет модела машини от седма серия, като най-големият DL580-7 е с работна маса 35 t. Челните товарачи Develon са най-съвременни машини, които се отличават с висока производителност, надеждност, икономичност и комфорт за оператора.
Една от уникалните иновации на Develon е системата Прозрачна кофа, като наскоро компанията представи новата ѝ версия TB2.0. Това е усъвършенствана система за безопасност и видимост, която е проектирана да елиминира зоните с нулева видимост. Така TB2.0 подобрява както безопасността на оператора, така и ефективността на работната площадка.
Известен факт е, че традиционните колесни товарачи създават зони с мъртва видимост пред машината поради издигането на кофата, което представлява сериозен риск за безопасността. Прозрачната кофа на Develon решава този проблем, като използва високотехнологични камери, монтирани отпред за създаване на прозрачен ефект в реално време на монитора в кабината. Това дава на оператора ясна представа за невидимата зона, осигурявайки по-голяма информираност и прецизност при работа с инертни материали, пясък и пръст.
Въз основа на успеха на предишната версия на системата, новата TB2.0 въвежда задвижвана от AI система за откриване (OD) и разпознаване на обекти, за да осигури повишена безопасност и предупреждения за опасност в реално време. Задвижваното от AI откриване на обекти (OD) ги идентифицира – включително хора – в рамките на 10 метра и незабавно алармира оператора с червено триъгълно предупреждение на монитора. С усъвършенстваното разпознаване на обекти системата научава позицията на кофата и автоматично настройва съставното изображение, за да съответства на движението на кофата, осигурявайки точна визуализация в реално време.
Интелигентната система TB2.0 интегрира две камери, монтирани на кабината и предната рама, за да създаде безпроблемно, извито прожекционно композитно изображение на пространството пред кофата. Това гарантира, че дисплеят се настройва динамично, докато товарачът се движи, поддържайки ясен, непрекъснат изглед за оператора.
Като част от TB2.0, Develon подобри системата за предупреждение с цветно кодирани сигнали, които незабавно съобщават нивото на опасност на оператора:
l Мигаща червена граница – ако бъде открит обект в прозрачната зона на кофата, мониторът мига удебелено червено, за да покаже непосредствена опасност;
l Жълта мигаща рамка – ако бъде открит обект извън зоната на видимост, мониторът ще мига плътно в жълто, сигнализирайки за потенциална опасност.
Тези незабавни, интуитивно разпознаваеми сигнали помагат на операторите да вземат бързи и информирани решения за предотвратяване на инциденти и подобряване на безопасността на работния процес. Въпреки това операторите трябва винаги да проверяват визуално заобикалящата ги среда и да не разчитат само на системата. С TB2.0 Develon поставя нов индустриален стандарт за безопасност и производителност на колесните товарачи, помагайки на операторите да работят с увереност и контрол.

Една от уникалните иновации на Develon е системата Прозрачна кофа, като наскоро компанията представи новата ѝ версия TB2.0
Komatsu
Челен товарач Komatsu WA600-8 с работна маса 55 t

Komatsu е водещ световен производител на минна и кариерна техника с широко портфолио от машини за открит добив, включващо пълни гами от верижни багери, самосвали със съчленена и твърда рама, булдозери и колесни челни товарачи. Гамата от челни товарачи в средния и тежкия клас е съставена от 17 модела. Машините разполагат с масивни конструкции за висока издръжливост и надеждна работа в тежките условия на мините и кариерите.
В класа 35-50 t Komatsu произвежда два модела – WA500-8 и WA600-8, с работни маси съответно 35 t и 55 t. Като отделни специализирани модели се предлагат WA500-8 Stone Handler и WA600-8 Stone Handler, оборудвани с вилици за товарене и пренасяне на големи скални блокове (мрамор, варовик и др. подобни).
За удовлетворят екологичните изисквания на Етап V на ЕС, както и потребностите на клиентите от производителна и икономична работа, инженерите на Komatsu залагат при тези модели на изпитаните дизелови двигатели собствено производство, съчетаващи различни видове най-съвременни технологии. Благодарение на тях Komatsu WA500-8 постига икономии на гориво до 7% в сравнение с предходния модел WA500-7, а Komatsu WA600-8 е с до 13% по-икономичен в сравнение с WA600-7.
Една от забележителните новости, въведени при тези машини през последните години е интелигентния педал за газта. Той „усеща“ теглителната сила и автоматично адаптира момента за превключване към следващата предавка в зависимост от товара. При работа в тежки условия, изискващи голяма теглителна сила и бързо ускоряване, операторът обикновено натиска силно педала за газта. Модерният челен товарач Komatsu „очаква“ това и превключва предавките в последния възможен момент, намалявайки разхода на гориво. При работа с леко натоварване операторът обикновено натиска леко педала за газта. Отново, машината „очаква“ това и превключва предавките възможно най-рано и така оптимизира горивната ефективност.
Друга новост при Komatsu WA500-8 и WA600-8 е завиването с джойстик вместо с кормило (опция). Системата предлага на оператора възможност предварително да зададе два скоростни режима на завиване в зависимост от това дали се товари самосвал или се пренася товар на по-далечно разстояние. И двата товарача разполагат със система за автоматично загребване на материал в кофата, увеличаваща допълнително производителността и комфорта при работа, а също така понижаваща разхода на гориво.
Системата ECO Guidance ориентира оператора дали работи икономично, като извежда съобщения на екрана в кабината в реално време, както докато се работи с машината, така и след изключване на двигателя. Операторът може да провери не само разхода на гориво и своето представяне по време на смяната, но и да получи насоки за оптимизиране. И за двете машини – Komatsu WA500-8 и WA600-8, се предлага системата Smart Loader Logic. Тя автоматично намалява оборотите на двигателя, когато се извършва по-лека работа, и така допринася за допълнителни икономии на гориво.
Сред най-новите системи, подпомагащи оператора, трябва да се отбележи Operator Assistance System (опция), използваща дисплей от
12,1 инча. Тя повишава производителността, ефективността и безопасността, като обединява асистент за товарене Load Pilot, камера за зоната зад машината с висока резолюция плюс радарна система за откриване на препятствия, както и модул за обучение на операторите с цел постигане на по-висока лична работна ефективност.

LIUGONG

LiuGong е световен лидер в производството на колесни челни товарачи. Компанията има 60-годишен опит в разработването на такъв тип техника и до момента има продадени над половин милион машини. LiuGong се ангажира да продължи развитието на високопроизводителни и надеждни челни товарачи, интегрирайки авангардни технологии, за да отговори на разнообразните изисквания на клиентите от различни индустрии, включително минната.
Новата Т-серия на LiuGong. С поглед към бъдещето, през 2025 г. LiuGong пусна на пазара своята 6-та генерация челни товарачи. Моделите от новата Т-серия въплъщават последните иновации в сектора и задават високи стандарти за ефективност и устойчивост. В основата на разработката на Т-серията са залегнали седем ключови параметъра, които са обект на усъвършенствани технологии: комфорт, безопасност, интелигентност, продуктивност, здравина, дълготрайност и оптимална обща стойност на притежание. Т-серията развива продуктовата гама челни товарачи на LiuGong със значителното разнообразие от модели със задвижване с двигател с вътрешно горене, а също и електрически. Машините намират широко приложение, както в минната индустрия, така и успешно обслужват широк спектър браншове, включително строителство, земеделие, управление на отпадъци и други. Напредналите технологии и адаптивността на оборудването затвърждават позицията на LiuGong като универсален и иновативен лидер в сегмента на колесните челни товарачи.
LioGong 890Н – доказан с качеството си в България. Челните товарачи на LiuGong са доказали своето качество по целия свят, включително в България. Моделът 890Н за насипни товари с оперативно тегло 32 t от предходната 5-та генерация е най-голямата машина на LiuGong в ЕС. Вече 5 години пет броя 890H успешно оперират на варненските пристанища, доказвайки своята надеждност и ефективност в реални условия с интензивна експлоатация 24/7 в едни от най-натоварените предприятия у нас. Машините са оборудвани с 10 m3 кофи, 12-13 метрови пушери и хидравлични бързосменници.
LiuGong вече предлага усъвършенствана версия на 890H – новият 890Т (Т-серия). Челният товарач 890Т е оборудван с 6-цилиндров двигател Cummins, отговарящ на изискванията за вредни емисии на ЕС по Етап V, с мощност 287 kW
(385 к.с.). Новият модел предлага редица подобрения в сравнение с този от предишната генерация, включително радио, седалка с въздушно окачване с подгрев и обдухване, отопляеми огледала за задно виждане, показващи и мъртвата зона, регулируеми работни светлини, 360-градусова камера, датчик за следене налягането на гумите, авариен стоп бутон и др.
LioGong eлектрически модели. Освен на дизелови челни товарачи, LiuGong е лидер и в производството на електрически машини, утвърждавайки ролята си на иноватор в индустрията. На изложението Intermat 2024 в Париж, компанията представи четири нови електрически модела, като още над 40 товарача са в процес на разработка. С новите модели LiuGong подчертава ангажимента си към иновации и устойчиво развитие, като същевременно инвестира в обучението на своите дилъри и разширява мрежата си в Европа.

Челен товарач на LiuGong 890Н с работна маса 32 t
УЕБСАЙТОВЕ НА ДОСТАВЧИЦИ НА машини, резервни части, КОНСУМАТИВИ И ремонтно-сервизни услуги

SanRockhttps://sanrock.com/

Стротех инженериг https://strotech.bg/

Прочети още от рубриката
Show CommentsClose Comments

Leave a comment

mdg-magazine.bg © 2025. Всички права запазени.