Съществуващите пътни тунели в Република България са изградени без връзки между отделните тръби, което не обезпечава безопасността при пожар. От друга страна, липсата на хидроизолиране и некачественото изпълнение пораждат проблеми с конструктивната сигурност и срока на експлоатация.
Упоменатите два факта налагат тотална реконструкция на съществуващите пътни тунели и привеждането им в съответствие с европейските изисквания за сигурност и трайност. За разлика от новите строежи, реконструкцията е с много ограничителни условия, което поражда особености в техническите решения. Тези особености рефлектират в геоложките проучвания, обследването, планиране на функционалните и усилващи дейности, математическото моделиране, строежа на нови напречни връзки, , земетръсното изследване, планирането на пробивно-взривни работи, хидроизолирането, вентилацията и пожароустойчивостта.
Изследването е направено във връзка с решението на технически проблем при реконструкцията на тунел „Витиня“. Разглеждат се особеностите при планиране на функционалните и усилващи дейности, математическото моделиране и строежа на нови напречни връзки. Получените резултати обогатяват теорията и практиката на тунелостроенето при специфичните условия на реконструкция.