Skip to content Skip to footer

ОБЗОР: СЪЧЛЕНЕНИ САМОСВАЛИ (ДЪМПЕРИ) ЗА РАБОТА В ОТКРИТИ РУДНИЦИ И КАРИЕРИ

Съчленените триосни самосвали, или дъмпери, както се наричат накратко, придобиха голяма популярност в България през последните 15 години. Те започнаха постепенно да изместват конвенционалните четириосни и по-малките минни двуосни самосвали с твърда рама благодарение на своите силни качества, които разглеждаме на следващите страници.

Като основна конструкция дъмперът е съставен от две шасита: предно, върху което е разположена кабината, и задно, върху което е монтиран коша. Те са свързани чрез специална съчленяваща връзка. От една страна, тя осигурява завиването на самосвала наляво и надясно чрез съответното изместване наляво и надясно на предното шаси – самите предни колела не завиват самостоятелно. От друга страна, съчленяващата връзка позволява всяко шаси да се наклонява независимо наляво и надясно в съответствие с профила на терена. По този начин още в базовата конструкция на дъмпера е заложен постоянен контакт на колелата с терена и по-голяма теглителна сила. Тези ефекти са подсилени допълнително от използването на три моста и „класическата” колесна формула 6х6.
За постигане на максимална проходимост, т.е. дъмперът да не се нуждае на практика от никакъв предварително подготвен път, се влага и по-специално окачване на мостовете, което има различни варианти и решения при различните производители. Предният мост обикновено е така конструиран, че да осигурява независимо отклонение на колелата в зависимост от терена, а отзад се предпочитат тандемни мостове, при които задните колела по двойки се самонагаждат към профила на повърхността. Разбира се, има и някои високотехнологични варианти, които са гордостта на съответните производители. По-специалното окачване освен по-висока проходимост, осигурява и по-голяма стабилност на дъмперите – на тях им се налага не само да преминават по големи наклони, но и да разтоварват в такива условия. Съвършена проходимост, доколкото е възможна такава, се постига чрез електронни системи за управление на сцеплението на колелата с терена, манипулиращи с блокирането на междуосовите и осовите диференциали.
По правило дъмперите използват мощни дизелови двигатели, съчетани с автоматични скоростни кутии. Самите кошове са по-тесни от тези на самосвалите с твърда рама и изискват малко по-различен подход при товарене с багер. За по-лесно разтоварване в коша се влага система, през която преминават изгорелите газове от двигателя. Така по повърхността на коша полепва много по-малко материал.
Съчленените самосвали са отлично решение за превозване на разкривка, рудни и минерални суровини по трудни терени и особено в дълбока кал. У нас вече има малки мини, където за транспортирането на разкривката по проект са заложени дъмпери, които в последствие се оказва, че вършат перфектна работа и при превоза на самата руда. В наши условия дъмперите вече започват да се предпочитат пред малките минни самосвали с твърда рама, тъй като през зимата съчленените камиони се справят перфектно със заснежените и заледени трасета и гарантират необходимата непрекъснатост на процеса на преработка на добитата суровина.
При добре поддържан път, липса на големи наклони и хубаво време, конвенционалните четириосни самосвали изглеждат добро решение за една кариера от гледна точка разход на гориво. Това донякъде е така, но не е цялостната картина. На практика концесионерът на кариерата вече е инвестирал голяма сума в изграждането на пътя, за който трябва да се калкулират строителните материали, амортизацията и горивото на използваните машини като багер, булдозер, автогрейдер и др. След това немалко средства се влагат в поддръжката на пътя – отново като амортизации и гориво за техниката. А ако на кариерата има участъци със стръмни наклони и самосвалът трябва да изсипе натоварения материал на такова място, всяко рязко движение на коша води до повреждане на компоненти от ходовата част, особено амортисьори. Така разходите за поддръжката на четириосните самосвали се увеличават неимоверно и инвестицията в дъмпер, на който не му трябва път, изглежда много по-логична. Сериозно перо при конвенционалните самосвали са и ремонтите заради повреди по диференциалите. А и няма как такъв камион под пълен товар да изкачи наклон от 43°.
На следващите страници представяме шест от най-големите и известни производители с предлаганите от тях съчленени самосвали според заявените от компаниите моделни гами и технико-технологични преимущества.

Bell
Съчленен самосвал Bell B50E с полезен товар 45,4 t

Bell Equipment е един от лидерите на световния пазар на съчленени самосвали. Компанията е основана през 1954 г. в Южна Африка. В началото на 80-те години инженерите на Bell забелязват, че вносните съчленени самосвали не са пригодени за суровите условия на работа в Южна Африка. Ето защо те пристъпват към разработване на собствен дъмпер, който да издържа на безмилостна експлоатация. Първият модел на Bell се появява на пазара през 1984 г. Следват години на разширяване на гамата и глобално развитие на пазара. В Европа производството стартира през 2003 г. и понастоящем дъмперите за европейския пазар излизат от завода на Bell в Айзенах, Германия.
Днес Bell Equipment предлага най-широката гама от дъмпери – в нея влизат десет модела, като се започне от най-малкия модел с полезен товар 18 t и мощност на двигателя 228 к.с. и се стигне до флагмана, превозващ наведнъж 55 t (577 к.с.). В самата гама ясно се различават две продуктови линии. Триосните дъмпери с класическа схема на задвижване 6х6 са общо седем модела. Но има и три съчленени самосвала 4х4 с по два моста – такива модели липсват при другите производители.
Използването на двуосни дъмпери 4х4 има своите сериозни аргументи. Има мини и кариери, където не е необходима най-висока проходимост, тъй като повърхността на трасетата е сравнително твърда и стабилна през повечето сезони. В такива условия двуосните дъмпери показват несравнима производителност, съчетана със по-малък разход на дизел и минимално износване на гумите. Ето защо през последните 5-6 години от Bell поставят голям акцент върху този вид съчленени самосвали.
При дизеловите двигатели от Bell Equipment залагат традиционно на Mercedes-Benz и MTU, които при настоящото поколение самосвали са съобразени с екологичните норми на Етап V. При автоматичните скоростни кутии предпочитаната марка е Allison. Специфично решение за по-големите модели в настоящата гама е премахването на класическия ретардер, чиято функция е заменена от автоматична система за забавяне. При необходимост тя активира спирачната уредба на самосвала, която на свой ред е с оптимизиран капацитет и охлаждане.
Дъмперите Bell разполагат с най-съвременни електронни системи за подобряване на производителността и безопасността: Асистент за потегляне под наклон, Безопасно разтоварване на коша, Управление на спирачките при спускане, Автоматично управление на сцеплението на колелата с терена и др. Към тях трябва да се добавят автоматичните системи за централно смазване, камерата за зоната зад камиона, диагностиката на техническото състояние и телематичната система Bell Fleetm@tic, изготвяща пълни доклади за работното натоварване на самосвала. През последните две години Bell успешно реализира проекти за дъмпери с автономно управление – без оператор в кабината.

Caterpillar

Водещият световен производител на строителна, минна и кариерна техника навлезе в бизнеса със съчленени самосвали през 1985 г. с отварянето на завода си в Пийтърлий, Англия. Понастоящем гамата на компанията е съставена от общо седем модела с полезен товар от 24 t до 41 t, в т.ч. един модел (36,3 t), който е от бюджетната продуктова линия GC.
През последните няколко години Caterpillar започна поетапно да обновява моделите в гамата си с редица подобрения и технологични нововъведения. Кабината например е още по-просторна, а емисиите на шум в нея доста по-малки (69 dBA). Забележителен е асистентът за автоматично вдигане на коша, който превключва скоростната кутия на неутрална позиция, активира спирачната уредба в режим на изчакване и вдига коша докрай при високи обороти на двигателя. Така усилията, вложени от оператора, намаляват с 50%. Системата спуска коша контролирано, без да се получава силен сблъсък с шасито.
Новата система Cat Detect with Stability Assist помага при потегляне по наклон и ограничава вдигането на коша, ако дъмперът е спрял на наклонен терен под опасен ъгъл. Най-съвременна система за управление на сцеплението на колелата с терена автоматично и в движение задейства необходимите блокировки на диференциалите, без да е нужна каквато и да била операторска намеса. Автоматичното управление на забавянето при спускане по надолнище за по-малките модели действа чрез комбинация от хидравличен ретардер, избор на подходяща предавка и евентуално активиране на спирачната уредба. За по-големите модели забавянето се изпълнява автоматично чрез съчетаване на моторна спирачка, избор на подходяща предавка и активиране на спирачната уредба. Системата Cat Production Measurement подава прецизна информация за теглото на товара в коша към шофьора, оператора на товарещата машина и офиса.

Съчленен самосвал Caterpillar 725 с полезен товар 24 t
Doosan
Съчленен самосвал Doosan DA45-7 с полезен товар 41 t

Заводът за съчленени самосвали на Doosan Infracore в Норвегия има половин вековна история в инженеринга и производството на дъмпери. Първият прототип е създаден през 1970 г., а две години по-късно на пазара се появява и първият модел Viking D15. Понастоящем гамата на производителя е съставена от два триосни модела 6х6 с полезен товар и съответно мощност на двигателите 28 t/375 к.с. и 41 t/500 к.с. В края на март т.г. Doosan Infracore обяви официално премиерата на моделите от новата си седма серия – DA30-7 и DA45-7. Двете машини са оборудвани с нови дизелови двигатели Scania, съобразени с екологичните норми на Етап V на ЕС.
В общ план дъмперите Doosan се отличават с няколко изключителни конструктивни решения. Например специфичното задно тандемно окачване, което осигурява отлично сцепление на колелата с пресечения терен, постоянно натоварване на мостовете и отлична стабилност. Самата конструкция на машината (в т.ч. наклонената задна рама и скосения кош) е така проектирана, че по-голямата част от масата се разпределя към предния мост, което дава голямо предимство при изкачване на много стръмни участъци. Уникална е съчленяващата връзка между двете части на рамата, тъй като въртящият се венец е монтиран към предната, а не към задната
част – това осигурява съвсем равномерно разпределение на масите към предните ляво и дясно колело в завой и съответната висока стабилност и проходимост при преминаване на тежки терени.
Още през 2018 г. двата дъмпера бяха обновени в голяма степен, в т.ч. с нова кабина и самонивелиращо се предно окачване, което се саморегулира според работните условия. Тогава по-малкият модел с сдоби и с ново тандемно задно окачване. Тези подобрения се запазват и при моделите от новата седма серия. Към тях трябва да се добавят и някои съвсем нови функции и системи, въведени с цел повишаване на производителността, безопасността и улесняване на сервизирането.
Резервоарите за дизел и AdBlue, например, са разположени много по-ниско, което позволява на оператора да ги зарежда като стои до машината, стъпил на земята. Автоматичната система за централно смазване, част от стандартната спецификация, също е с променено разположение и позволява достъп от нивото на земята. Предвидено е повече място за помпата и допълнителни пълнители със смазка. Филтрите за трансмисионното масло са монтирани до системата за централно смазване, също с цел по-лесен достъп към тях.
Новите дъмпери на Doosan са оборудвани стандартно със система за измерване на товара в коша в реално време, разполагаща и с външни светлинни индикатори за ориентация на операторите на багери. Това спомага за натоварване на оптимално количество материал в коша с цел постигане на максимална производителност в съчетание с нисък разход на гориво.

Komatsu

Първите стъпки на японската компания в областта на съчленените самосвали започват през 80-те години на ХХ в. Тогава Komatsu стартира сътрудничество с норвежки производител на дъмпери, а от 1991 г. до 2000 г. дори е акционер в същата фирма. Днес Komatsu предлага в Европа два собствени модела с полезен товар и съответно мощност на двигателя 28 t/332 к.с. и 40 t/473 к.с.
За дизеловите агрегати Komatsu разчита на собствени разработки, които са съобразени с емисионните норми на ЕС по Етап V. Автоматичната трансмисия също е на Komatsu, като характерното при нея е усъвършенстваното електронно управление K-ATOMiCS, което е специално пригодено за дъмпери. K-ATOMiCS на практика управлява съвместната работа на двигателя и трансмисията, отчитайки работните условия.
Забележителна е системата на Komatsu за управление на сцеплението на колелата с терена. Тя се базира на дългогодишния опит на японския производител с такива технологии за минните самосвали с твърда рама, като в случая са добавени някои най-съвременни решения. Така системата KTCS автоматично осигурява оптималното сцепление при всякакъв терен. Ако някой от сензорите, монтиран на колелата, установи леко забуксуване, той блокира автоматично междуосовия диференциал. Ако буксуването продължи, интелигентните спирачни системи започват автоматично да контролират буксуващото колело и възстановяват сцеплението.
Операторът има избор от два работни режима. Мощният се използва при изкачване на нагорнища и постигане на висока производителност. В този случай двигателят подава повече мощност, а превключването на предавките възходящо и низходящо става при по-високи обороти на двигателя. При икономичния режим логиката е точно обратната. Дъмперите могат да се поръчат със система за измерване на товара в коша (опция), в т.ч. външни светлинни индикатори за ориентация на багериста. Точните стойности се показват на дисплея в кабината, запазват се в паметта на системата за управление и се изпращат към сървър чрез телематичната система KOMTRAX.
Специфично за дъмперите Komatsu е уникалното хидро-пневматично окачване, осигуряващо меко возене и по-малко разсипан материал по време на транспортирането му. Многодисковите спирачки в маслена баня са разработени на база на влаганите в минните камиони с твърда рама на Komatsu, като в случая те са специално пригодени за съчленените машини. По-големият има капацитет и постоянното охлаждане позволяват те да действат като ретардер при спускане.
Безопасността е допълнително подсигурена от камера за зоната зад дъмпера, както и от сензор за наклон в задната рама, който подава сигнал към дисплея при опасност от преобръщане. Дъмперите Komatsu разполагат също с дублиращи системи за завиване и спиране, които гарантират запазване на безопасността при аварийни ситуации.

Съчленен самосвал Komatsu HM400-5 с полезен товар 40 т
Liebherr
Съчленен самосвал Liebherr TA230 с полезен товар 28 t

Немският производител представи за първи път свой съчленен самосвал, с полезен товар 28 t, през 2010 г. А през 2013-а се появи и втори, по-голям модел, с полезен товар 40 t. Няколко години след това обаче компанията преосмисли маркетинговата си стратегия и тези машини временно не се предлагаха. През есента на 2020 г. Liebherr обяви официалния дебют на обновения си 28-тонен модел, който ще започне да се предлага в Европа през тази година.
Новият ТА230 предлага редица промени в предната си част, които са направени с цел увеличаване на просвета от земята и максимална проходимост в тежки терени. Скоростната кутия например е преместена под операторската кабина, а системата за третиране на изгорелите газове от двигателя е зад кабината. Така е постигнат много по-голям преден ъгъл на захождане.
Дизеловият двигател е с мощност 360 к.с. и отговаря на емисионните норми на Етап V. Той е съчетан с 8-степенна автоматична скоростна кутия тип Power Shift. Предвидена е система за автоматично управление на сцеплението на колелата с терена, която активно управлява блокирането на междуосовите диференциали.
Системата за измерване на теглото на товара в коша е стандартно оборудване и показва масата му по време на товаренето на дисплей в кабината. Полезни технологии са също асистентът за потегляне по наклон и системата за ограничаване на скоростта на придвижване според определения лимит. Операторът може да задава максимална височина на вдигане на коша с цел по-голяма безопасност, ако условията на работа го налагат. Специфична е системата Adaptive Steering, която променя реакцията на кормилната уредба според това дали придвижването е с по-висока или по-ниска скорост и дали завоят е по-остър или по-плавен. В крайна сметка завиването се извършва винаги съвсем прецизно и с най-малко усилия и движения от страна на оператора.

Volvo

Volvo CE е не само лидер на пазара на самосвалите със съчленена рама – шведският производител създава този пазар през 1966 г. Тогава е пуснат първият дъмпер в света – моделът DR631. В основата си той е разработка, съчетаваща селскостопански трактор и ремарке, които са свързани постоянно с шарнирна връзка, а предният мост на трактора е премахнат. Прякорът му бил Gravel Charlie, а полезният товар – едва
10 t. Но преди 55 години той е поставил основата за по-нататъшното голямо развитие на концепцията.
Всъщност почти всички функционалности и характеристики, които днес се възприемат като дадености при дъмперите, са вложени за първи път при съчленените самосвали Volvo: специализирана ходова част за пресечени терени, автоматична скоростна кутия, колесна формула 6х6, ретардер, електронна само-
диагностика, автоматично управление на сцеплението на колелата с терена и др.
Една от уникалните иновации на Volvo CE е хидравличното окачване с автоматично управление на нивото и стабилността на всяко колело. То е наречено Full Suspension и осигурява отлична проходимост по пресечни терени и позволява на дъмпера да се движи с много по-висока скорост и да постига много по-голяма производителност, особено, ако се преминават големи разстояния по тежък пресечен терен.
Понастоящем Volvo CE предлага седем модела с полезен товар от 25 t до 55 t, като флагманът е най-големият триосен дъмпер, предлаган днес на пазара. Това са високотехнологични машини, използващи най-съвременни системи за повишена производителност, безопасност и комфорт за оператора, в съчетание с намаляване на разходите за експлоатация и поддръжка. Сред тях трябва да се отбележат асистентът за потегляне под наклон, динамичната моторна спирачка, новият круиз контрол и системата за управление на скоростта при спускане по надолнище.

Обзора подготви ДанаИЛ николов
Съчленен самосвал Volvo A45G с полезен товар 41 t
Read more from the column
Show CommentsClose Comments

Leave a comment

mdg-magazine.bg © 2024. Всички права запазени.