През последните 20 години големите телехендлери станаха незаменими помощници при обслужващите и ремонтните дейности в откритите и подземни рудници по целия свят. Благодарение на своята способност да изпълняват най-различни задачи те влизат в ролята на почти универсални машини и правят излишни инвестициите в традиционна до преди това техника като мотокари, автокранове и вишки.
Телехендлерите, наричани също телескопични повдигачи или телескопични товарачи, се появяват за първи път в САЩ в края на 50-те години на ХХ в. Европейските производители се включват в този бизнес в края на 70-те години, като първите разработки са английски и италиански. При ранните модели ясно се вижда, че телехендлерът е съчетание от голям мотокар и телескопична кранова стрела. От 80-те години насам започва и големият бум в производството на телехендлери във Франция и Великобритания.
При по-ранните конструкции сериозен проблем се очертава видимостта, тъй като стрелата преминава от дясната страна на кабината и блокира видимостта от десния прозорец. Той е решен генерално през 1991 г. от една италианска разработка – т. нар. панорамна конструкция. При нея основата на стрелата се разполага много по-ниско и самата стрела в транспортно положение “ляга” между основата на кабината, която е от ляво, и двигателното отделение, оставащо от дясно. Така десният прозорец остава напълно свободен. В следващите десетилетия тази концепция се възприема масово в Европа за всички телехендлери с конвенционална (неподвижна) надстройка.
По същото време, в началото на 90-те години, в Европа се появява и концепцията за ротационния телехендлер, която също е италианска. Идеята при първите модели е да се повиши работната височина, без да се уголемяват съществено габаритните размери. Така машината се сдобива с въртяща се надстройка, както при автокрановете – на 360° или 400° се завърта горното шаси заедно с кабината и стрелата.
Телескопичните стрели обикновено са съставени от две до четири секции и са изработени от специални стомани. Осигуряват работна височина до 45 m, а максималната товароподемност може да достигне 50 t. Тежкотоварните модели, използвани най-често за работа в мините, разполагат обичайно с поне 5 t товарен капацитет. Моделите с неподвижна надстройка се предлагат стандартно или като опция със система, позволяваща странично изместване на стрелата с цел поставяне на товара на точно определеното място – отклонението на върха на стрелата може да бъде до 1,5 m. За работа на по-големи височини телехендлерите използват стабилизатори и изпълняват товаро-разтоварните операции статично. За всички работни движения се разчита на съвременна хидравлична система.
За задвижването се използват дизелови двигатели с мощности между 150 к.с. и 250 к.с., които трябва да отговарят на екологичните норми на ЕС по Етап V. При тежкотоварните модели има и разработки с паралелно електрическо захранване с кабел от мрежата, което елиминира емисиите на изгорели газове. Това може да се окаже много важно под земята, в тунели или при работа на закрито. При трансмисиите вече се разчита почти изцяло на хидростатика, както и на съвременни вариаторни задвижвания на база на хидростатичните. Ходовата част стандартно е предвидена за придвижване по трудни пресечени терени.
Независимо от някои разлики в конструктивните решения, телехендлерите днес се предпочитат все повече, защото могат бързо да повдигнат товара и с висока скорост да го пренесат там, където е необходимо. Едни от най-често изпълняваните задачи от телехендлерите в мините са свързани с монтажа и демонтажа на много тежки компоненти от машините за добив и преработка на рудните и минерални суровини: гуми и колесни главини на минни самосвали, хидравлични цилиндри и кофи на минни багери, компоненти от или дори цели лентови транспортьори, износващи се плочи в приемния бункер на трошачка и т.н. За тези цели най-често се използва специализиран прикачен инвентар, който осигурява максимално бързото и безопасно извършване на дадените задачи.
Монтирането на работна платформа на върха на стрелата на телехендлера го прави перфектната машина за огледи и ремонти на голяма височина от обучен персонал – например при поддръжката на големите минни багери. Разбира се, телехендлерът може да изпълнява и по-рутинни задачи с помощта на палетни вилици, като например да пренася големи компоненти за укрепване на тунели, контейнери с материали, снопове с тръби и др.
На следващите страници представяме четири от най-известните производители с предлаганите от тях тежкотоварни телехендлери според заявените от компаниите моделни гами и технико-технологични преимущества.
Bobcat
Телехендлер Bobcat TR 60.250 с работна височина до 25 m и максимална товароподемност 6 t (ротационен модел)
В тежкия сегмент от Bobcat залагат изцяло на гамата си от ротационни телехендлери, която бе обновена изцяло през декември 2020 г. Тя е съставена от десет модела с дизелови двигатели по Етап V на ЕС. Максималните товароподемности са в диапазона от 5 до 7 t, като само при най-малкия модел капацитетът е 4 t. Максималните работни височини започват от 17,6 m и достигат 38,9 m.
Основен акцент при новите модели е иновативният патентован дизайн на кабината, който съчетава високо ниво на комфорт за оператора и безопасност на изпълнение на работните операции. Основен принос тук имат лекото вътрешно надналягане, филтрирането на входящия въздух на 100%, климатичната инсталация, широките прозорци, осигуряващи отлична видимост, обезопасяването на кабината при странично преобръщане и срещу падащи предмети по стандартите на ROPS и FOPS, лесното регулиране на кормилната колона и комфортната изцяло регулируема седалка.
Всички ротационни телехендлери Bobcat разполагат в кабината с голям тъчскрийн дисплей, осигуряващ интуитивно управление. Настройките са разпределени в пет различни менюта, а навигацията между тях става много лесно от тъчскрийн дисплея или от въртящия се превключвател.
Марката Bobcat е известна с това, че за всеки вид машина има разработена широка гама от прикачен инвентар – новите ротационни телехендлери съвсем не са изключение. Тук освен палетните вилици влизат лебедки, кранови удължения, работни платформи за персонал (вишки) и други по-специализирани варианти. Повечето модели са оборудвани с дистанционно управление, което позволява да се управлява машината от самата работна платформа, както и операторът да изпълнява прецизно товаро-разтоварни операции извън кабината за максимална видимост към мястото за разтоварване.
Ротационните телехендлери Bobcat автоматично разпознават монтирания прикачен инвентар с помощта на радиочестотна идентификация (RFID), като системата зарежда съответстващите товарни диаграми на дисплея. Така машина е готова за работа съвсем бързо и безопасно. Менюто за задаване на ограничения позволява на оператора да лимитира бързината на работните движения, както и работната зона в три измерения с цел максимален контрол и безопасност.
За да удовлетвори напълно потребностите на клиентите, Bobcat предлага голям избор от допълнителни опции. Тук влиза например най-съвременна версия на дистанционното управление с екран и радио връзка, което дава възможност на оператора да управлява от разстояние придвижването на машината и разпъването/прибирането на стабилизаторите. Така се постига по-голяма производителност при работа с лебедка, краново удължение или работна платформа за персонал. При опцията Twin Power машината се дооборудва с 15-киловатов електромотор и бутална хидравлична помпа с дебит 90 l/min. С включване на машината чрез кабел към електрическа мрежа с напрежение 380 V Тя може да изпълнява нормално всички товаро-разтоварни операции. В случая дизеловият двигател не се стартира, което елиминира емисиите от изгорели газове, а това много често е важно условие при работа на закрито, в тунели или под земята.
Magni ТН
Корените на компанията Magni TH могат да се открият още през 1953 г. в Италия, когато Пиетро Магни започва да се занимава с ремонт и производство на селскостопанска техника, а по-късно и на кулокранове за строителството. През 1972 г. той трансформира бизнеса си и основава дружеството FARGH SpA за хидравлични кранове. През 1980 г. той създава първия в Европа индустриален телескопичен товарач FARGH 4000 FS с патентована стрела.
На следващата година Пиетро Магни е наследен от сина си Рикардо Магни. Той основава съвместно предприятие с най-големия френски производител на телехендлери, което съществува 27 години и приключва през 2009-а. Рикардо Магни участва в създаването на първия ротационен телескопичен товарач на френската компания, пуснат на пазара през 1993 г. През 2013 г. Рикардо Магни основава нова семейна независима компания – Magni Telescopic Handlers srl.
Днес Magni TH е единственият производител, концентриран изцяло в производството на тежкотоварни телехендлери. Това създава отлични предпоставки за сътрудничество на италианската компания с реномирани производители на лекотоварни телехендлери, които получават от завода на Magni TH тежкотоварни машини, брандирани със своите марки.
Понастоящем гамата от телехендлери на Magni ТН е разделена в три продуктови линии. Серията ТН е съставена от 11 модела с максимални товароподемности от 5 до 6 t и максимални работни височини в диапазона от 7,6 m до 23,9 m. Това са изцяло обновени модели, които бяха представени от производителя през януари т. г. От Magni TH акцентират основно върху новите дизелови агрегати Deutz по Етап V на ЕС, системата за самонивелиране на машината (+/-8°) при работа върху наклонена повърхност (стандартно оборудване) и многодисковите спирачки с маслено охлаждане. Специалният софтуер на Magni за разделяне на хидравличния дебит гарантира прецизна работа и ефективно едновременно изпълнение на три или четири работни движения.
Най-тежката артилерия на Magni е серията HTH, в която влизат 8 модела. Техните товарни капацитети започват от 10 t и достигат до 50 t. При максималните работни височини стойностите са от 9,5 m до 14 m. Тези изключително солидни и надеждни машини използват двигатели от Volvo и Deutz по Етап V на ЕС и могат да се справят с почти всички задачи по ремонтите и сервизирането на техника в мините. За целта от Magni са разработили и специална гама от прикачен инвентар, включваща устройство за монтаж и демонтаж гумите на минните самосвали, инструмент за главините на колелата, устройство за пренасяне на големи хидравлични цилиндри, манипулатор с барабан за гумените платна на лентовите транспортьори и др.
Ротационните модели от серия RTH са общо 15. Товарните капацитети са в диапазона от 5 до 13 t (без най-малкия модел, който е с 4 t), а максималните работни височини започват от 17,56 m и достигат 45,6 m. Оборудвани с дизелови двигатели Volvo по Етап V на ЕС и с хидростатична трансмисия, тези машини са отлично решение за обслужващи дейности в мините, съчетавайки в едно телехендлер, автокран и автовишка.
Телехендлер Magni HTH 30.12 с работна височина до 11,72 m и максимална товароподемност 30 t
Manitou
Телехендлер Manitou MRT 2260 с работна височина до 21,8 m и максимална товароподемност 6 t (ротационен модел)
Manitou е най-големият и известен производител на телехендлери в света. Компанията предлага богата гама от модели в различните видове индустрии и приложения. В най-продавания сегмент Manitou има модели както с конвенционална, така и с въртяща се надстройка (ротационни телехендлери). Серията MHT е съставена от пет модела с конвенционална надстройка, предлагащи следните максимални работни височини и товароподемности:
6,84 m/9 t, 9,65 m/13 t, 9,36 m/18 t, 9,65 m/23 t и 11,92 m/33 t. Това са изключително солидни машини с най-съвременно управление, които могат да пренасят много тежки товари и успешно се справят с трудните условия на работа в мините. За целта те използват специализиран прикачен инвентар за манипулиране на тежки компоненти от най-големите минни машини: устройства за монтаж/демонтаж на гуми на минни самосвали и хидравлични цилиндри на минни багери, устройства за пренасяне на тръби, макари за разпъване и прибиране на кабели и др.
През последните години телехендлерите от серия MHT стават все по-популярни в Северна Америка. В Европа Manitou поставя най-голям акцент върху флагмана в гамата – MHT 12330, който с внушителния си максимален товарен капацитет от 33 t и високата си проходимост може да изпълнява най-различни обслужващи и ремонтни дейности в мините.
През тази пролет Manitou представи новата си серия от ротационни телехендлери MRT, в която важно място заемат тежкотоварните модели (общо пет базови модела). Те предлагат следните максимални работни височини и товароподемности: 21,8 m/6 t, 25,9 m/6 t, 29,9 m/6 t, 24,8 m/7 t и 34,7 m/7 t. Флагманът има версия с електронна система за окачването, осигуряваща не само коригиране на стабилността напречно и надлъжно, но и по-комфортно возене. Те са обозначени като гама VISION+, която се отличава с изцяло новата си визия и максимален комфорт за оператора. Това са многофункционални машини, на които може да се монтира широк кръг от прикачен инвентар, в т.ч. лебедка, работна платформа, палетни вилици, кофа, както и по-специализирани устройства с приложение в мините.
Дебютиращите машини разполагат с нови хидравлични помпи, осигуряващи над 30% по-голяма скорост при едновременно изпълнение на няколко работни движения. Новите дизелови двигатели, отговарящи на Stage V, предлагат изобилие от мощност от 156 к.с. до 211 к.с. в зависимост от модела и в същото време са по-икономични. Ротационни телехендлери от гамата VISION+ разчитат на хидростатична трансмисия, която осигурява по-прецизно и комфортно управление при максимална скорост 40 km/h.
Сериозни подобрения са постигнати в товароподемностите, по-конкретно при максималната работна височина (почти двойно по-тежък товар при някои модели), както и при максималния хоризонтален досег напред. Трябва да се отбележи също, че при намаляване на собствената маса на машините с над 5%, товарният им капацитет е повишен с повече от 15%.
За максимална видимост при недостатъчна осветеност телехендлерите са оборудвани с работни LED-светлини, разположени по шасито, тавана на кабината и по стрелата. Изображението на камерата за зоната зад машината се показва на широкия тъчскрийн дисплей (12,1 инча) и позволява на оператора да маневрира бързо и с пълна увереност.
Dieci
Dieci е един от традиционните италиански производители на телехендлери. Компанията е основана през 1962 г., а първите телескопични машини се появяват през 1983 г. Днес Dieci произвежда разнообразна продуктова палитра с голям брой модели с фиксирана и въртяща се надстройка. В тежкотоварния сегмент Dieci има десет модела с фиксирана надстройка, разделени в три продуктови линии. Серията Icarus е съставена от машини със сравнително по-голяма работна височина и дизелови двигатели Kubota. Тук има само един тежкотоварен модел с максимална товароподемност 5 t, а във височина той достига до 17,8 m.
В серията Samson влизат четири големи телехендлера със следните максимални товарни капацитети/работни височини: 5 t/7,7 m, 6 t/8,6 m, 6,5 t/7,7 m и 7,5 t/9,65 m. За разлика от останалите модели, които използват хидростатично задвижване, тук италианските инженери са предпочели вариаторна трансмисия за осезаемо повече мощност и пъргавина на машината дори под максимален товар. Дизеловите двигатели са от FPT. Третата продуктова линия с фиксирана надстройка включва моделите от серия Hercules, предлагащи най-големите товароподемности в гамата на Dieci. Техните максимални товарни капацитети и работни височини са както следва: 10 t/9,5 m, 13 t/9,5 m, 19 t/10,2 m, 21 t/10,2 m и 23 t/10,15 m. За дизеловите агрегати също се разчита на FPT.
Гамата от ротационни телехендлери се нарича Pegasus и включва четири машини с товароподемност от 5 t нагоре със следните параметри: 5 t/24,1 m, 5 t/25,7 m, 6 t/16,2 m и 6 t/20,5 m. Високото ниво на безопасност тук е обезпечено от възможността за ограничаване на работния периметър по електронен път и съответно избягване на нежелани сблъсъци с околни препятствия: стени, колони, огради, тавани и др. Окачването на ходовата част разполага с електронна система за коригиране на стабилността. Машините са оборудвани с най-съвременна товарочувствителна хидравлична система с разделяне на дебита (Flow Sharing), осигуряваща ефективно едновременно изпълнение на няколко (до пет) работни движения. При дизеловите агрегати се разчита на Perkins.