Челните товарачи и верижните багери от среден и тежък клас са машини, които обслужват важни процеси в добива и производството на рудни и минерални суровини. Много често пред ръководството на кариерата или мината се появява въпросът кой от двата вида машини за кои дейности да се предпочете с цел реализиране на планираните производствени и икономически резултати. В редица случаи използването на челни товарачи е правилното решение за постигане на желаната ефективност и рентабилност.
Caterpillar е водещ световен производител на минна и кариерна техника с обширна гама за открит добив: верижни багери, самосвали с твърда и съчленена рама, булдозери и челни товарачи. Гамата от колесни челни товарачи от среден и тежък клас включва 31 модела, като работната маса на най-големия товарач достига 243 t.
В класа 35-50 t Caterpillar предлага пет модела: 982 и 982 ХЕ с работна маса 35,5 t, 986K – 44,8 t, 988K – 51 t, и 988K XE – 52,8 t. Има още два специализирани модела: 986K Block Handler Arrangement и 988K Block Handler Arrangement, оборудвани с вилици за манипулиране на цели блокове от мрамор или варовик (при 982 и 982 ХЕ това е опция).
Машините са с изключително солидна конструкция, предвидена за многогодишна високопроизводителна работа в тежките работни условия на кариерите и мините. Високата скорост на придвижване и маневриране е допълнително оптимизирана чрез повсеместното въвеждане на завиване чрез джойстик – без кормило.
Caterpillar поетапно обновява челните си товарачи в средния и тежкия клас, като през последните няколко години въведе редица нови технологии, които имат пряко отношение към повишаване на производителността и същевременно към намаляване на разходите за експлоатация и поддръжка.
Моделът 982 (35,5 t) например, пуснат на пазара през 2021 г., впечатлява с цялостното си общо по-добро представяне – с до 10% по-висока производителност при по-ниски разходи разходи за поддръжка в сравнение с предходното поколение. Освен това, за първи път в този клас, Caterpillar въведе през миналата година модел с безстепенна трансмисия CVT. Така 982 ХЕ комбинира в едно най-добрите качества на хидродинамичните и хидростатичните трансмисии.
Цялостното системно съчетаване на безстепенната трансмисия CVT, дизеловия двигател, хидравличната и охлаждащата система осигурява значително повишаване на горивната ефективност с до 35%, чрез намаляване на номиналната мощност на двигателя при поддържане на висока теглителна сила. Новост при 982 и 982 ХЕ е удължаването на сервизните интервали за смяна на работни флуиди и филтри от 500 на 1000 моточаса, което води до по-ниски разходи за поддръжка.
Също през миналата година, Caterpillar обнови модела 988K XE (52,8 т), използващ дизел-електрическо задвижване. Влагането на електродвигател с импулсно управление на магнитното поле в силовата линия на машини се развива от Caterpillar вече над 20 години, като при този модел то осигурява общо повишаване на цялостната горивна ефективност с до 25% и с до 49% при загребване на взривена скална маса в забоя в сравнение с конвенционалния 988K.
По машината са направени редица подобрения, които дават в резултат с до 10% по-висока скорост на придвижване по наклон, по-голяма теглителна сила и повишена сила на загребване с кофата, увеличаващи производителността с до 5%.
И трите модела – 982, 982 ХЕ и 986K XE, се оборудват с най-съвременните технологии на Caterpillar за следене и оптимизиране на производителността, като например Cat Payload (стандартна) и Cat Advanced Payload (опция) за измерване на товара в кофата и на съответната производителност/ефективност. В допълнение, опции като Cat Autodig и Auto Set Tires улесняват загребването на материал и намаляват износването на предните гуми.
CATERPILLAR
Челен товарач Caterpillar 988K XE с работна маса 52,8 t
Caterpillar е световен лидер в мобилната минно-кариерна техника и двигатели за нея. През 1904 г. Holt Manufacturing Company, регистрирала марката Caterpillar, създава в Илинойс (САЩ) първият трактор с верижна ходова част и парен двигател, а през 20-те години на ХХ в. компанията започва да вгражда дизелови двигатели в тракторите си. Днес гамата от дизелови двигатели на Caterpillar започва от 5 kW и достига 10 MW. Агрегатите се отличават с висока надеждност, дългосрочна експлоатация и сервизопригодност. Редовите дизелови модели имат от 2 до 6 цилиндъра, а V-образните са с 8, 12, 16 и 20 цилиндъра. За мобилни минни и кариерни машини мощностите започват от 100 kW (обем 4,4 l) и достигат до 1566 kW (обем 78 l).
Изискванията за емисиите на изгорели газове на ЕС налагат значителни промени при дизеловите двигатели. Една от най-известните технологии на Caterpillar в тази посока е патентованата ACERT. Тя има охлаждащ ефект и понижава температурата на ефективно изгаряне на дизела в цилиндрите с цел намаляване на разхода на гориво при определени нива на азотните оксиди. Системата за впръскване Common Rail е стандартна при двигателите от С4.4 до С7.1.
За последващо третиране на изгорелите газове съобразно нормите на Етап V на ЕС се разчита на SCR с AdBlue. DPF също намира приложение, като при по-големите двигатели с обем над 32 l рядко се прилага. Използва се също DOC, а при двигателите от 225 kW до 630 kW и EGR. Едно от технологичните нововъведения на Caterpillar за Етап V е патентованата микропроцесорна система ADEM A4 за максимално ефективно изгаряне на дизела и намаляване на емисиите на частици. Тя позволява например двигателят С32 (32 l) да използва единствено DOC.
Стандартно интервалът за смяна на маслото, масления и горивния филтър е 500 моточаса. Тук своя роля има системата S·O·S на Caterpillar за анализи на маслата. Съшият интервал важи и за водния сепаратор. Въздушният филтър се почиства според индикатора за замърсяване, като може да се препоръча интервал за смяна. При работа в мини и кариери се предвижда предварително филтриране чрез по-специален филтър – от циклонен или друг вид.
Освен оригинални резервни части, Caterpillar предлага също и рециклирани – по програмата Cat Reman. По тази програма клиентите, желаещи да спестят разходи, връщат стария компонент, подлежащ на рециклиране, и получават заводски рециклиран с аналогично качество и гаранция като на нов. Добра бюджетна алтернатива е доставката на резервни части директно от поддоставчици на Caterpillar, обозначени с Yellow Mark.
Стандартната гаранция за двигателите Caterpillar е една година. Има възможности за удължаване на гаранцията от производителя до две години, както обхватът ѝ може да бъде различен според пакета, избран от клиента. Важен момент за сервизирането на двигателите е възможността за дистанционно следене на работата им чрез телематична система.
Официалният представител на Caterpillar е „Елтрак България“ – компания, която е от 30 години на нашия пазар. Тя е също официален представител на двигателите Perkins, собственост на Caterpillar. Дружеството разполага с четири търговско-сервизни бази: в София, Стара Загора, Варна и Бургас. В предоставянето на следпродажбени услуги –
логистика и доставки на резервни части, стационарен и мобилен сервиз, са ангажирани 80 висококвалифицирани служители на „Елтрак България“
DOOSAN
Южнокорейската компания Doosan Infracore е един водещите световни производители на минна и кариерна техника: челни товарачи, верижни багери и съчленени самосвали. Най-новото поколение челни товарачи Doosan, въведено на пазара през 2021 г., е кулминация на първото цялостно преконструиране на тези машини за последните десет години. Днес гамата на Doosan включва 11 модела съвременни челни товарачи от среден и тежък клас. Най-големият модел е 35,7-тонния Doosan DL580-7, използващ стандартна кофа от 6,4 m3. Той впечатлява с върхови характеристики като гранична товароподемност от 27,1 t в изправено положение и 24 t в завой, както и със сила на загребване от 252 kN.
В същото време Doosan DL580-7 е един от най-високотехнологичните челни товарачи със забележително голям брой автоматични системи и функции, улесняващи изключително много работата на оператора: скоростна кутия, хидравлично блокиране на предния диференциал, погасяване на сътресенията на стрелата при преминаване по неравен терен, връщане на кофата в позиция за загребване, промяна на посоката на въртене на охлаждащия вентилатор, система за централно смазване, заключване на хидротрансформатора и др. Машината може да се поръча със завиване чрез джойстик – без кормило.
Doosan DL580-7 e оборудван с най-съвременен икономичен дизелов двигател Scania, който постига екологичните норми на Етап V на ЕС чрез комбинация от селективна каталитична редукция (SCR) с AdBlue, дизелов окислителен катализатор (DOC) и филтър за частици (DPF). Рециркулация на изгорели газове (EGR) не се използва. Интервалът за почистване на филтъра DPF е увеличен на над 6000 моточаса, като операторът по всяко време вижда информация за неговото състояние на екрана в кабината чрез индикатора за запълване със сажди.
За постигането на високоефективна работа с машината и постигане на икономии на дизел, инженерите на Doosan са предвидили три работни режима на двигателя: стандартен, мощен и икономичен. Принос към спестяването на гориво имат също функциите за автоматично преминаване на двигателя на празен ход, след като за няколко секунди с машината не се работи, както и автоматичното изключване на двигателя след работа на празен ход за определено време (задава се от оператора в диапазона от 3 до 60 min).
За разлика от редица други конкурентни модели в този клас, Doosan DL580-7 е оборудван стандартно не с 4-, а с 5-степенна автоматична скоростна кутия с три работни режима: напълно автоматичен, полуавтоматичен и ръчен, както и с функция Kick-Down за автоматично преминаване на по-ниска предавка при рязко подаване на газ в автоматичен режим.
Върхът на технологиите в оптимизирането на горивната ефективност е системата DSGS (Doosan Smart Guidance System). Тя анализира стила на работа на оператора и му помага да постигне с челния товарач максимална производителност при минимум разход на гориво. За целта на екрана в кабината се извежда цветна диаграма с оценки и насоки за стила на работа на оператора, която показва постигнатите икономии на гориво и ефективността през съответния период от време.
Челен товарач Doosan DL580-7 с работна маса 35,7 t
HITACHI
Челен товарач Hitachi ZW370-6 с работна маса 35 t
Hitachi CM е водещ световен производител на строителна, кариерна и минна техника. В портфолиото на японската компания влизат пълни гами от самосвали, багери и челни товарачи с широко приложение в мините и кариерите. Гамата от челни товарачи в средния и тежкия клас включва седем модела, а на върха ѝ е флагманът Hitachi ZW370-6 – забележителен модел с работна маса от 35 t до 40 t.
Мощният челен товарач Hitachi ZW370-6 може да се оборудва с кофи с капацитет от 4,8 m3 до 5,6 m3 и предлага изключителна сила на загребване до 243 kN. Статичната му гранична товароподемност достига впечатляващите 26 t в изправено положение и 22,6 t в завой. Това е машина с много солидна конструкция, в т.ч. цялостна затворена заварена конструкция в задната част за максимална издръжливост при тежки условия на работа. Двойната лостова система на товарачната стрела тип Z-bar облекчава въртящия момент на рамената и балансира отлично машина. Има вариант за стрела с високо изсипване.
Надеждната и икономична работа на Hitachi ZW370-6 се гарантира от дизелов двигател Isuzu, който е съобразен с екологичните норми на ЕС чрез комбинация от няколко технологии: система за впръскване на горивото под високо налягане Common Rail, рециркулация на отработени газове (EGR) и дизелов окислителен катализатор (DOC). Липсата на филтър за частици (DPF) облекчава експлоатацията и поддръжката на машината, тъй като не се изпълняват периодични цикли за регенериране на филтъра, не се налага неговото почистване или подмяна, а в двигателното отделение има повече пространство за по-добър достъп на сервизните техници. В същото време трансмисията на Hitachi ZW370-6 разполага със заключване на хидротрансформатора, осигуряващо с 30% по-голяма теглителна сила в сравнение с предходното поколение на товарача.
Кабината на Hitachi ZW370-6 предлага оптимални удобства за работа и управление на машината, които включват многофункционален монитор, голямо вътрешно пространство, отлична видимост и много място за съхранение на лични вещи. Системата за погасяване на сътресенията на стрелата при преминаване на пресечен терен предлага меко возене и предотвратява разпиляване на материал от кофата. При необходимост от бързо ускоряване по нагорнище, операторът може да превключи двигателя на по-мощен режим с натискане на само едно копче.
Сред върховите характеристики на кабината трябва да се отбележат отличната изолация срещу шум и вибрации, повишаващи допълнително комфорта за оператора. Hitachi ZW370-6 се предлага също със система за завиване на машината с джойстик вместо с кормило (опция) – изключително удобство за операторите, които бързо свикват с него.
Hitachi ZW370-6 използва най-съвременна телематична технология, предоставяща на ръководителите на машинопаркове прецизна информация за машината в реално време. Двете системи на Hitachi CM – Owner’s Site и Consite подават непрекъснато данни за работното и техническо състояние на товарача и оптимизират планираните и непланирани сервизни интервенции. С помощта на получената информация ръководителите на машинопаркове могат не само да следят разхода на гориво и местоположението на техниката, но също и да повишат значително производителността и ефективността от нейната работа.
KOMATSU
Komatsu е водещ световен производител на минна и кариерна техника. Японската компания предлага широко портфолио от машини за открит добив, включващо пълни гами от верижни багери, самосвали със съчленена и твърда рама, булдозери и колесни челни товарачи. Гамата от челни товарач в средния и тежкия клас е съставена от 14 модела. Машините разполагат с масивни конструкции за висока издръжливост и надеждна работа в тежките условия на мините и кариерите.
В класа 35-50 t Komatsu има два модела – WA500-8 и WA600-8, с работни маси съответно 35 t и 55 t. Като отделни специализирани модели се предлагат WA500-8 Stone Handler и WA600-8 Stone Handler, оборудвани с вилици за товарене и пренасяне на големи скални блокове (мрамор, варовик и др. подобни).
За удовлетворят екологичните изисквания на Етап V на ЕС, както и потребностите на клиентите от производителна и икономична работа, инженерите на Komatsu залагат на изпитаните дизелови двигатели собствено производство, съчетаващи няколко вида най-съвременни технологии: Система Common Rail за впръскване на горивото под високо налягане; Рециркулация на охладени отработени газове (EGR); Турбо компресор с променлива геометрия; Филтър за частици (DPF); Селективна каталитична редукция (SCR) с използване на AdBlue.
Благодарение на тях Komatsu WA500-8 постига икономии на гориво с до 7% в сравнение с предходния модел WA500-7, а Komatsu WA600-8 е с до 13% по-икономичен в сравнение с WA600-7.
Забележително е задвижването на WA500-8 и WA600-8, което се произвежда в завода на Komatsu в Германия, осигуряващо изключително мощна и ефективна работа. Изреждайки ефективно предавките от първа до четвърта, автоматичната трансмисия предоставя всички условия на оператора за лесно управление, кратки работни цикли и пълна концентрация върху изпълняваната работа. В диапазона от втора до четвърта степен, започвайки от около 9 km/h, заключването на хидротрансформатора допълнително повишава ефективността от работата на машината.
И двата модела разполагат с режим за автоматично загребване на материал в кофата, увеличаващ допълнително производителността и комфорта при работа, а също така понижаващ разхода на гориво. Системата за автоматично загребване завърта и издига кофата на товарача, след като в хидравличната система се установи конкретно хидравлично налягане, приложено към работните органи.
Изключително полезна е системата ECO Guidance, която ориентира оператора дали работи икономично. Тя извежда съобщения на екрана в кабината в реално време, докато се работи с машината, а също и след изключване на двигателя. Операторът може да провери не само разхода на гориво и своето представяне по време на смяната, но и да получи насоки за оптимизиране. Тези данни могат да се свалят и да се анализират допълнително с цел повишаване на ефективността и икономичността.
И за двете машини, WA500-8 и WA600-8, се предлага полезната опция Smart Loader Logic. Тя автоматично намалява оборотите на двигателя, когато се извършва по-лека работа, и така допринася за допълнителни икономии на гориво.
Челен товарач Komatsu WA600-8 с работна маса 55 t
LIUGONG
Челен товарач LiuGong 890 H с работна маса 35,8 t
LiuGong е един от най-известните китайски производители на строителна, кариерна и минна техника. Продуктовата гама на компанията е изключително широка, като една част от моделите са сертифицирани за пазара на ЕС, в т.ч. верижни багери, челни товарачи и булдозери. В Европа се предлага гама от седем модела челни товарачи, на върха на която е флагманът LiuGong 890 H
с максимална работна маса 35,8 t
и капацитет на кофите от 5,4 до 9 m3.
С гранична товароподемност от 23,7 t
в изправено положение и 20,6 t в завой, както и със сила на загребване от 245 kN, машината дава заявка като много сериозен конкурент в своя клас.
LiuGong 890 H е оборудван с дизелов двигател Cummins QSX12 от 351 к.с., съобразен с екологичните норми на ЕС по Етап V. Европейският конструкторски екип на LiuGong, базиран във Великобритания, е поставил голям акцент върху системата за охлаждане, която е значително подобрена, в т.ч. се използва нов радиатор и нов вентилатор с хидравлично задвижване и смяна на посоката на въртене.
Използва се и нова система за автоматично преминаване на двигателя на празен ход, действаща в две стъпки: ако в рамките на 1 s няма команда от джойстика, оборотите се понижават с 100 об./min., а ако минат 3 s, се преминава на празен ход. Връщането към първоначално зададените обороти на двигателя става незабавно с натискане на джойстика.
Хидравличната товарочувствителна система на LiuGong 890 H осигурява забележителната сила на загребване, съчетана с лесно управление и прецизност, подавайки мощност, само когато е необходимо. От своя страна автоматичната скоростна кутия ZF Ergopower (Powershift) повишава допълнително лекотата на управление. Тя предлага на оператора избор от три режима: ръчен, полуавтоматичен и напълно автоматичен, и така го улеснява в изпълнение на дадената задача за по-кратко време и с по-малък разход на гориво. От своя страна, системата за интелигентно отцепване на съединителя не само пести гориво, но и значително подобрява ефективността при товарене.
Новата система на LiuGong за погасяване на сътресенията на стрелата при преминаване по неравен терен осигурява меко возене, по-бързо придвижване под товар и намалява до минимум разпиляването на материал от кофата. За повишаване на стабилността, теглителната сила и товароносимостта, от LiuGong са вложили нови мостове от ZF с диференциали с ограничено приплъзване.
Конструкторите на LiuGong са направили редица подобрения по лостовата система на товарачната стрела тип Z-bar с два хидравлични цилиндъра. Например, оптимизираното разпределение на стресовото натоварване удължава живота й значително. Щифтовете и монтажните планки са подсилени, а усъвършенстваната геометрия на лостовата система осигурява повече сила на загребване, видимост към работната зона, стабилност под товар и бързина на работа.
Кабината е просторна и комфортна, а повишената с 15% видимост се дължи на новия дизайн на прозорците и ефективните комбинации от огледала и камера, показваща изображение на зоната зад товарача. За максимален комфорт на оператора е предвидена най-съвременна климатична система с пет режима и 6 kW охлаждаща мощност.
VOLVO CE
Шведската компания Volvo CE е водещ световен производител на минна и кариерна техника: челни товарачи, верижни багери и самосвали с твърда и съчленена рама. Гамата от челни товарачи е съставена от 11 модела в средния и тежкия клас. Те се произвеждат само в Швеция, изцяло с агрегати и компоненти от Volvo CE. В класа 35-50 t компанията предлага два модела – 35-тонния L260 H и 50-тонния L350H, най-големия в гамата.
Предпочитан заради голямата му производителност, издръжливост, надеждност и икономичност, флагманът с максимална работна маса от 56 t е доставян в 50 страни по целия свят, а някои от машините са отработили по 48 000 моточаса. Volvo L350H може да са оборудва с кофи с капацитет от 6,2 m3 до 12,7 m3, както и с вилици за манипулиране на големи скални блокове. Граничната му товароподемност е 39 t в изправено положение и 34,3 t в завой, а силата на загребване достига забележителните 449 kN.
Едно от големите преимущества на Volvo L350H е съвременната товарочувствителна хидравлична система, осигуряваща много пъргава реакция на кофата и стрелата, в т.ч. по-висока скорост на нейното издигане и спускане, а резултатът е с до 5% по-голяма производителност в сравнение с предходния модел 350F. В същото време горивната ефективност е повишена с до 20% при използване на новата скална кофа.
Операторът има различни възможности за оптимизиране на производителността чрез използване на един от хидравличните режими: мек, нормален и активен, предлагащи различна пъргавина на реакция на машината. Много удобен е джойстикът за завиване, без използване на кормилото, особено при необходимост от бързо товарене на самосвали.
За огромната мощ на Volvo L350H отговаря 16-литровия 6-цилиндров дизелов двигател Volvo D16J (536 к.с.) с нов турбокомпресор. Агрегатът е съобразен със строгите емисионни норми на Етап V на ЕС чрез комбинация от няколко технологии: EGR, SCR, DOC и DPF. Автоматичната 4-степенна скоростна кутия Powershift е с четири работни режима, в т.ч. напълно автоматичен.
Пестеливото използване на горивото е едно от най-забележителните качества на Volvo L350H. Освен оптимизираните двигател, трансмисия и хидравлика, голям принос тук има и разработения от Volvo CE уникален икономичен педал за газта. При натискане, операторът усеща как той започва да се втвърдява, когато оборотите на двигателя започнат да надвишават горната граница на икономичния диапазон. Усещайки съпротивлението, операторът намалява натиска и продължава да работи икономично. При необходимост от пълна мощност тази функция се изключва. В същата посока много може да помогне информацията от телематичната система CareTrack и подробния доклад за използване на горивото.
Volvo L350H разполага с една от най-модерните системи за повишаване на ефективността при работа – Load Assist, която използва революционния дисплей Co-Pilot в кабината. Load Assist осигурява ползването на редица важни функции като измерване на товара в кофата, наблюдаване на налягането в гумите, създаване на карта на обекта с отчитане на придвижването на другите машини, анализ на стила на управление на оператора с насоки как да работи по-производително и икономично, и др.
Челен товарач Volvo L350H с работна маса 50 t
XCMG
Челен товарач XCMG LW1200KN с работна маса 50,5 t
XCMG е най-големият китайски производител на строителни, минни и кариерни машини, както и един от най-популярните китайски брандове в тази индустрия. Компанията е сред световните лидери по продажби, като през 2021 г. заема трето място в света по годишен оборот (четвърто през 2020 г.) в класацията на производителите на тези видове техника. Чрез свои собствени клонове, джойнтвенчъри и официални дилъри XCMG оперира в Европа повече от 20 години.
За мините и кариерите XCMG предлага богато продуктово портфолио от тежки машини: верижни багери, минни самосвали с твърда и съчленена рама, челни товарачи и авто-
грейдери. Гамата от челни товарачи в средния и тежкия клас е съставена от 15 модела, а в диапазона 35-50 t има три модела: 35-тонният LW1100KN, 50,5-тонният LW1200KN и 53-тонния LW1400KN.
Тежките товарачи на XCMG се отличават с по-опростена и в същото време здрава и надеждна конструкция. Основни компоненти по задвижването и хидравликата са от водещи световни производители, като например Cummins при двигателите. Автоматизираната скоростна кутия с електронно управление, четири предни и три задни предавки е от ZF, както и хидротрансформатора. Използва се съвременна товарочувствителна хидравлична система, осигуряваща хидравлична мощност, само когато е необходимо. Благодарение на нея тези челни товарачи предлагат с 15% по-висока горивна ефективност в сравнение с техните предшественици.
Сред съвременните технологии, използвани при тежките товарачи XCMG, трябва да се отбележат камерата, показваща на екран зоната зад машината, системата за самодиагностика, телематичната система, осигуряваща дистанционен мониторинг на работното и техническото състояние на товарача, и др. подобни.
ОбзорA подготви: Данаил Николов