Skip to content Skip to footer

МИННА СПЕЦИАЛИЗИРАНА МАШИНА ЗА ПРЕВОЗ НА ХОРА И ВЗРИВНИ МАТЕРИАЛИ

Инж. Георги Атанасов
РЕЗЮМЕ

В статията са представени етапите на проектирането и изработването, както и възможните области на приложение на специализирана минна машина, предназначена основно за превоз на хора и взривни материали. Тази машина, при необходимост, след монтиране на хидравлична платформа или друго оборудване, може да се прилага и за други дейности, например за обезопасяване на минни изработки с голяма височина, недостъпни по друг начин или за зареждане на взривни дупки или сондажи с взривни вещества. Разгледани са основните възли и компоненти на машината, като е обърнато внимание на особеностите, иновациите и предимствата в конструкция.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

минна спомагателна лекотоварна машина, подземен рудничен транспорт

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    Deutz 2016. Order no. 0031 2264/05/2016/MC-M/Datenblatt_3_6_En_web.
2.    DANA 2020. 18.1505.01 /Application Feasibility.
3.    БДС EN ISO 3449:2008.

БАЗОВ АНАЛИЗ НА ВЪНШНИ ФАКТОРИ, ВЛИЯЕЩИ ВЪРХУ ДЕЙНОСТТА НА КОМПАНИЯТА

Гл. ас. д-р Даниел Йорданов
РЕЗЮМЕ

Резултатите от дейността на компанията се влияе от редица фактори, най-често те се разделят на външни и вътрешни. В статията се разглеждат и е направен анализ на външни фактори (макроикономически условия, безработица, законодателните и регулаторни промени и данъчната политика), които може да оказват влияние върху дейността на компанията. Анализираните външни фактори, обикновено са част от всеки един по задълбочен бизнес анализ – било то бизнес план, финансово-икономически анализ, концепция за развитие и т.н. Целта на статията е да се покаже какво би могло да се включи в конкретика при анализирането на външните фактори и какво влияние биха оказали според техните величини, без да се претендира за изчерпателност и задължителност.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

външни фактори, бизнес анализ, състояние на икономиката

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    Статистически справочник  2020
2    Уручев, В., (2006) „Анализ на ценни книжа“, Подготвителен курс за обучение на брокери за ценни книжа, стр. 1-2
3.    www.dotbg.bg/article/8640826  (посетен на 15.09.2020 г.)
4.    https://www.mediapool.bg/fich-potvardi-stabilniya-krediten-reiting-na-bulgaria-news311302.html  (посетен на 15.09.2020 г.)
5.    www.minfin.bg
6.    Rating_History_S&P.

КОНЦЕПТУАЛНИ МЕТОДИ ПРИ ОЦЕНКА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА КОМПАНИЯТА

Гл. ас. д-р Даниел Йорданов
РЕЗЮМЕ

За да функционира една компания е необходимо тя да постоянно да се усъвършенства. Усъвършенстването в определена степен води до повишаване на нейната конкурентоспособност, което от своя страна е условие за жизнеспособността на компанията. Темата конкурентоспособност е актуална винаги сред научната общност и е широко застъпена. В доклада са разгледа няколко „концептуални“ метода за оценка конкурентоспособността, някой от тях са по-широко известни други не.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

конкурентоспособност, оценка на фирмената конкурентоспособност

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    ОПИК 2014 2020, с.11, достъпна на https://opic.bg/uploads/2016/10/operativna-programa-1.pdf (20.09.2020)
2.    Дочев, Иван. Конкурентоспособност на фирмите. – Сборник с доклади: XIII практикоприложна конференция. „Българските индустриални фирми в обединена Европа“;
3.    Yordanov, D., Consumer Assessment of the Quality of Transport Services and Guidelines to Increase Their Competitiveness;  Economic Alternatives, 2019, Issue 4, pp. 573
4.    Sterev N., COMPETITIVE CHANGES OF FOOD PRODUCTION IN BULGARIA, ACTA Oeconomia 13 (1) 2014, рр. 109-122
5.    Илиев Й., (2011) „Основни термини използвани в учебния процес“ Том 1, Икономика А-Н, изд. Симолини 94. стр. 452- 453
6.    Ламбен Жан-Жак, Стратегический маркетинг – Европейская перспектива, СП: Наука, 1996;
7.    Маринов, Г. и др. Икономика и конкурентоспособност на предприемаческата дейност. –  София: Информа интелект. 2009;
8.    Портър, М. Конкурентна стратегия, София: Класика и стил, 2010;
9.    Тодоров, К. Стратегическо управление в малките и средните фирми. – София: Некст, 1997;
10.    Щерев, Н. Маркетинг на индустриалната фирма. – София: УИ Стопанство, 2010;
11.    Ламбен, Ж. Ж.  Менеджмент, ориентированный на рынок.СП: Питер, 2005;
12.    Логинова, Н., Хр. Първанов. Организация предпринимателской деятельности на транспорте, СП, СПбГИЕУ, 2011;
13.    Минков, Ил., И. Петров. Планиране и анализ на индустриалното предприятие. Варна: Изд. Наука и икономика, 2005
14.    Porter, M. Competitive Strategy, New York: free Press, 1980
15.    Йорданов, Д. „Методически аспекти при оценка на конкурентоспособността“, сборник МК „Глобализъм, регионализъм и сигурност“, ИК УНСС, София, 2013 г. стр. 284-290
16.    Йорданов, Д, „Развитие и усъвършенстване на транспортното предприемачество“ – дисертационен труд, УНСС, София, 2013 г.

ОСОБЕНОСТИ НА ТРИИЗМЕРНИЯ АНАЛИЗ ПРИ ПРИЛОЖНИ ГЕОТЕХНИЧЕСКИ ЗАДАЧИ

Инж. Иван Табов, Инж. Матей Матеев, Емил Здравков, Инж. Иво Маринов
РЕЗЮМЕ

В доклада са представени общи сведения за тунел „Железница“ от автомагистрала Струма, прокарван по нов австрийски тунелен метод (НАТМ), съвместимостта на метода с пробивно-взривните работи и проблемите по прокарването, свързани с разнородните скални разновидности. Разгледани са отделните паспорти на пробивно-взривни работи (ПВР) и мониторинга при тяхното извършване.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

Нов австрийски тунелен метод, тунел „Железница“, пробивно-взривни работи

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    Проф. д-р Др. Стефанов. 1985 г., Технология и безопасност на взривните работи, София. Печатна база към МНП.
2.    Проф.д-р Ст. Стойнев, д-р Ант. Лаков. „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 Тунел „Железница” – част „геология“.
3.    Стиг О Олфсон. „Приложна взривна технология за строителство и минно дело“ АХАВ ООД.
4.    Невена Бабунска, Георги Георгиев, Цветомир Цветков. 2007. Съпоставка между щитов метод и нов австрийски метод при изграждане на тунелите по втори метродиаметър на метрополитена в София“. Сп. Механика Транспорт Комуникации, брой 3.
5.    инж. Ив. Табов. „Технически проект за извършване на ПВР при прокарване на тунел „Железница“ от km 366+720 до km 369+000“.
6.    S. Zare &A. Bruland „Progress of drill and blast tunnelling efficiency with relation to excavation time and costs“ Underground Space – the 4th Dimension of Metropolises – Barták, Hrdina, Romancov & Zlámal (eds) © 2000.

НОВ АВСТРИЙСКИ ТУНЕЛЕН МЕТОД (НАТМ) С ИЗПОЛЗВАНЕ НА ПРОБИВНО-ВЗРИВНИ РАБОТИ ПРИ СТРОИТЕЛСТВОТО НА ТУНЕЛ „ЖЕЛЕЗНИЦА“ ОТ АВТОМАГИСТРАЛА СТРУМА ОТ КМ 366+720 ДО КМ 369+000 – ЮЖЕН ПОРТАЛ

Инж. Иван Табов, Инж. Матей Матеев, Емил Здравков, Инж. Иво Маринов
РЕЗЮМЕ

В доклада са представени общи сведения за тунел „Железница“ от автомагистрала Струма, прокарван по нов австрийски тунелен метод (НАТМ), съвместимостта на метода с пробивно-взривните работи и проблемите по прокарването, свързани с разнородните скални разновидности. Разгледани са отделните паспорти на пробивно-взривни работи (ПВР) и мониторинга при тяхното извършване.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

Нов австрийски тунелен метод, тунел „Железница“, пробивно-взривни работи

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    Проф. д-р Др. Стефанов. 1985 г., Технология и безопасност на взривните работи, София. Печатна база към МНП.
2.    Проф.д-р Ст. Стойнев, д-р Ант. Лаков. „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ Лот 3.1 Тунел „Железница” – част „геология“.
3.    Стиг О Олфсон. „Приложна взривна технология за строителство и минно дело“ АХАВ ООД.
4.    Невена Бабунска, Георги Георгиев, Цветомир Цветков. 2007. Съпоставка между щитов метод и нов австрийски метод при изграждане на тунелите по втори метродиаметър на метрополитена в София“. Сп. Механика Транспорт Комуникации, брой 3.
5.    инж. Ив. Табов. „Технически проект за извършване на ПВР при прокарване на тунел „Железница“ от km 366+720 до km 369+000“.
6.    S. Zare &A. Bruland „Progress of drill and blast tunnelling efficiency with relation to excavation time and costs“ Underground Space – the 4th Dimension of Metropolises – Barták, Hrdina, Romancov & Zlámal (eds) © 2000.

ОСОБЕНОСТИ НА КОНСТРУКТИВНИТЕ ПРОБЛЕМИ ПРИ РЕКОНСТРУКЦИЯ НА ТУНЕЛИ – ГЕОЛОЖКО И КОНСТРУКТИВНО ОБСЛЕДВАНЕ

Проф. д-р инж. Николай Жечев
РЕЗЮМЕ

Съществуващите пътни тунели в Република България са изградени без връзки между отделните тръби, което не обезпечава безопасността при пожар. От друга страна, липсата на хидроизолиране и некачественото изпълнение пораждат проблеми с конструктивната сигурност и срока на експлоатация.
Упоменатите два факта налагат тотална реконструкция на съществуващите пътни тунели и привеждането им в съответствие с европейските изисквания за сигурност и трайност. За разлика от новите строежи, реконструкцията е с много ограничителни условия, което поражда особености в техническите решения. Тези особености рефлектират в геоложките проучвания, обследването, планиране на функционалните и усилващи дейности, математическото моделиране, земетръсното изследване, строежа на нови напречни връзки, планирането на пробивно-взривни работи, хидроизолирането, вентилацията и пожароустойчивостта.
Изследването е направено във връзка с решението на технически проблем при реконструкцията на тунел „Витиня“. Разглеждат се особеностите в геоложките проучвания и конструктивното обследване. Получените резултати обогатяват теорията и практиката на тунелостроенето при специфичните условия на реконструкция.

КЛЮЧОВИ ДУМИ

тунелостроене, пътни тунели, реконструкция, конструктивно обследване

РЕФЕРЕНЦИИ

1.    Жечев, Н., Крепежни конструкции и облицовки. Издание на МГУ „Св.Иван Рилски“, София 2012.
2.    Zhechev, N., Specifities in modelling and realization of  tunnels under the mining method at shallow depths, 2-ра конференция с межд. участие, Девин 2010.
2.    Жечев, Н., Оптимизиране на връзката между съществуващ и нов тунел, 6-та конференция с межд. участие, Девин 2018,

mdg-magazine.bg © 2024. Всички права запазени.